Börja forska

Är du intresserad av frågor som rör barn och unga i samhället? Vill du kunna arbeta som forskare eller expert inom ett specifikt område inom det barn- och ungdomsvetenskapliga forskningsområdet? Då är en utbildning på forskarnivå vara något för dig.

Forska i barn- och undomsvetenskap eller förskoledidaktik

Stockholms universitet är ett framstående forskningsuniversitet som kännetecknas av både grundforskning och tillämpad forskning inom humanvetenskap och naturvetenskap. Vår forskning leder ständigt till vetenskapliga genombrott som uppmärksammas över hela världen.

En utbildning på forskarnivå är fyra år lång och resulterar i en doktorsexamen, vilket är den högsta akademiska examen i Sverige. Det finns även en kortare tvåårig forskarutbildning som avslutas med en licentiatexamen.

Forskarutbildning är för dig som vill få kunskaper och färdigheter för att själv kunna bedriva forskning eller arbeta som avancerad utredare i ämnet.

Hos oss kan du läsa forskarutbildning inom ämnena

Läs mer om utbildning på forskarnivå

Möt våra doktorander

Här berättar några av institutionens doktorander om sina forskningsprojekt inom något av våra olika forskarämnen barn- och ungdomsvetenskap och förskoledidaktik.

Moa Rosenquist af Åkershult - Om hälsofrämjande arbetet i förskolan

Moa Rosenquist af Åkershult.
Moa Rosenquist af Åkershult. Foto: Stockholms universitet.

-  Jag vill undersöka hur det hälsofrämjande arbetet sett ut i förskolan historiskt fram till idag.

Moa Rosenquist af Åkershult antogs som doktorand inom förskoledidaktik i augusti 2023. Hon forskar om hur det hälsofrämjande arbetet har sett ut i förskolan historiskt fram till idag. Moa fokuserar på det hälsofrämjande arbetet i förhållande till förhandlingar om folkhälsa, medborgarskap och normalitet som skett både i förskolan och det omgivande samhället.

Läs intervjun med Moa Rosenquist af Åkershult

Rasmus Kyllönen - Om nyhetsjournalistik för barn

Rasmus Kyllönen.
Rasmus Kyllönen. Foto: Stockholms universitet.

- Jag hoppas kunna kasta ljus på fenomenet nyhetsjournalistik för barn, kanske till och med över landsgränserna.

Rasmus Kyllönen är doktorand inom barn- och ungdomsvetenskap. Han började sina doktorandstudier hösten 2023 och forskar om nyheter och nyhetsjournalistik samt hur nyheter kan skapas så att barn kan komma till tals. Rasmus fördjupar sig också i hur barn kan influera nyhetsproduktionen samt vad nyheterna som riktar sig mot barn och unga egentligen handlar om.

Läs intervjun med Rasmus Kyllönen

Erik Andersson Tahlén - Om små barns relationsskapade till levande växter och djur

Erik Andersson Tahlén.
Erik Andersson Tahlén. Foto: Stockholms universitet.

- Jag vill utforska barns upplevda gränser mellan människor och naturen, vilka är vi i förhållande till de djur, insekter och växter vi delar vardagen med.

Erik Andersson Tahlén påbörjade sina doktorandstudier i förskoledidaktik hösten 2023. Han forskar om små barns relationsskapade till levande växter och djur ur ett multispecies-perspektiv. Tanken är att tillsammans med barn och förskollärare utforska barns upplevda gränser mellan människor och naturen, vilka är vi i förhållande till de djur, insekter och växter vi delar vardagen med.

Läs intervjun med Erik Andersson Tahlén

Noor Nassef - Hur barn, unga och föräldrar i förortsområden förhåller sig till ordningsmakten

Noor Nassef.
Noor Nassef. Foto: Dilem Suvakçi.

- Något som jag kommit till insikt med sedan jag började doktorera är vikten av att låta ens egna kontaktnät växa fram.

När Noor Nassef gick masterprogrammet i barn- och ungdomsvetenskap, växte hennes  forskningsintresse för ungas möte med polis och ordningsvakter. Hon skrev sin masteruppsats om ämnet och har senare kunnat använda uppsatsen som en pilotstudie.

- Min forskning innefattar polis och ordningsvakters närvaro, relationsskapande, övervakning, kontroll och ingripande i specifika områden. Forskningsprojektets fokus är på barn, unga och föräldrars perspektiv men också de sociala processer som aktualiseras utifrån ålder, ras och plats, berättar Noor.

-  Den främsta anledningen till att jag valde detta område är att det finns ett tydligt vetenskapligt kunskapsbehov att tillgodose. Forskning om barn och ungas men också olika icke-vita grupper/etniska minoriteters upplevelser och erfarenheter av polis och ordningsvakter är begränsad i en svensk kontext.

Läs hela intervjun med Noor Nassef

Josefin Forsberg Koel - Om integritet i förskolan

Josefin Forsberg Koel
Josefin Forsberg Koel Foto: Jens Olof Lasthein.

- Go for it! Försök hitta ett forskningsområde som engagerar dig och som känns viktigt.

Josefin Forsberg Koel började sina doktorandstudier 2020, ett år efter sin magisterexamen. Josefin forskar om barns integritet och hur det kan förstås med utgångspunkt i barns perspektiv.

- Jag började som förskollärare i kölvattnet av #MeToo-rörelsen och då var barns integritet en stor diskussion i förskolesammanhang. Jag tog på mig att driva integritetsarbetet på förskolan där jag arbetade, och det väckte en massa frågor. Integritetsarbetet kändes viktigt, men också vagt; vad betyder ens integritet? Barns integritet kändes ibland oförenligt med andra aspekter av förskolans uppdrag, och det skapade svåra avvägningar i vardagen, berättar Josefin.

Läs hela intervjun med Josefin Forsberg Koel