Ett modernt sätt att lyfta fram minoritetsspråk

Svenska filminstitutets "Språklek med film" syftar på att hjälpa förskolor att få fram minoritetsspråk i undervisningen.

Läsplatta med en bild på ett åpple
Digitala verktyg kan hjälpa att få fram minoritetsspråk i undervisningen. Foto: SVT reportaget om Språklek med film.

Materialet ger instruktioner om hur barn kan göra sina egna filmer på olika språk.

Universitetslektor Petra Petersen, som undervisar blivande förskollärare vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen på Stockholms universitet,  har bidragit med sin expertis i projektet. Petra har forskat om hur det finska språket kan ingå i förskoleverksamheten med hjälp av digitala arbetsredskap och barns eget filmskapande.

Om man tänker på minoritetsspråkens överlevnad är det väsentligt att barn och unga använder dem.

Digitala verktyg har hög status bland barn

Petra Petersen visar en läsplatta.
Petra Petersen visar en läsplatta.

– Digitala verktyg och även filmer har hög status bland barn och bör användas till deras fördel, råder Petersen och fortsätter, om man tänker på minoritetsspråkens överlevnad är det väsentligt att barn och unga använder dem. De behöver kunna använda språket någon annanstans än bara hemma, och på ett sådant sätt att det verkar intressant och modernt för dem, konstaterar hon.
I intervjun för SVT berättar Petra Petersen om vad läroplanen säger om minoritetsspråk, och hur förskolarna kan uppmuntras att använda nya metoder.

Se intervjun med Petra Petersen.

Mer information om "Språklek med film”

 

På denna sida