Tidigare nummer tillgängliga för nedladdning
Nedan finns ett antal nummer ur tidskriften som kan laddas ned. Av upphovsrättsliga skäl har en stor del av bildmaterialet utgått i dessa utgåvor. I texterna har inget ändrats jämfört med den tryckta utgåvan, inte heller sidbrytningarna.
Locus nr 3-4 2009.pdf (15332 Kb)
Gunilla Halldén | Barnperspektiv. Ett ideologiskt laddat begrepp och oprecist som analytiskt verktyg |
Barbro Johansson | Barns rättigheter och synen på barn och barndom |
Håkan Larsson | Barn, kropp och rörelse |
Nick Lee | Mot en omogen sociologi |
Ove Sernhede | Musik, identitetsarbete och ungas informella lärande |
LOCUS nr 1 2001 (5093 Kb)
(pdf)
Tullie Torstenson-Ed | Barnperspektivet och värdegrunden. Om mötet mellan barn och vuxna i förskola och skola |
Kerstin Strander | Konsten att lyssna på barnen |
Martina Campart | "När jag sprang snabbare än vargen". Om berättande som metod i pedagogiskt arbete |
Ingrid Westlund | "Man hinner inte tänka klart". Om stress i skolan |
Ulla-Britt Bladini | Hur ser barn på diagnosen dyslexi? (recension) |
Ann-Katrin Hatje | Barnträdgårdens pionjärer och särartsfeminismen - ett genmäle (debattinlägg) |
LOCUS nr 2 1999 (1916 Kb)
(pdf)
Mats Börjesson | Det historiska spelet om skolans förmåner |
Per Solvang | Medikalisering av problem i skolan |
Karin Zetterqvist Nelson | Dyslexi - en diagnos i tiden? |
Peder Haug | Skolan där ingen ställs utanfö |
Locus nr 3, 1998.pdf (1121 Kb)
Fanny Ambjörnsson | Kroppen kan vara jagets fängelse |
Inge Johansson | Ett möte mellan två kulturer |
Andy Furlong | Den riskabla ungdomstiden |
Anders Nelson | Könsrollsmönster i leksakslådan |
Jesper Fundberg | Vidvinklad syn på kroppen (recension) |
LOCUS nr 3 1997 (10241 Kb)
(pdf)
Kajsa Ohrlander | Matematik, längtan och flickor |
Bronwyn Davies | Bli pojke? Bli flicka? |
Birgitta Odelfors | Att göra sig hörd och sedd |
Ann Frisell Ellburg | En ny näsa - en ny identitet? |
Ingrid Karlson | På spaning efter kompetensen (recension) |
Filerna kan läsas med gratisprogrammet Acrobat Reader.
Tema
Senast uppdaterad: 14 maj 2024
Sidansvarig: Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen