Ny bok om ungas villkor och vuxenblivande

Denna antalogi ger en introduktion till kritiska ungdomsstudier och ungas liv och vuxenblivande med koppling till områden som utbildning, arbetsliv, kriminalitet, identitetskapande, rasism och klimat- och miljöaktivism.

Bokomslag för boken Ungas villor och vuxenblivande - en introduktion till kritiska ungdomsstudier.
Omslaget på den nya boken.

Boken behandlar olika perspektiv på vuxenblivande, ungas livsvillkor och plats i samhället, utsatthet och kriminalitet samt aktivism och kamp för erkännande. Aktuella ämnen som tas upp är bland annat aktivism, brottsutsatthet, gängkriminalitet, berättelser om diagnoser, rasism och politisk subjektivitet i stad, landsbygd, fysiskt och på nätet.

Boken vänder sig till dig som är intresserad av barn- och ungdomsforskning eller studerar barn- och ungdomsvetenskap, sociologi och socialt arbete eller för dig som möter unga i ditt yrkesliv.

Huvudredaktör för boken är Linnéa Bruno, docent i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet.

Övriga medverkande författare som är forskare på Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen är: Susanna Areschoug, Kalle Berggren, Fanny Edenroth Cato, Elias le Grand, Fanny Pérez Aronsson och  Noor Nassef.

Bokens ISBN: 978-91-47-14949-0