Sommarpraktik på en förskola i Bulgarien

Shengyul Mehmed student på Förskolärarprogrammet fick sommaren 2024 chansen att göra fyra veckors praktik på en förskola i Bulgarien med Erasmus-stipendium. Här är hennes berättelse om erfarenheten av att göra praktik i ett annat land.

Via Erasmus fick jag möjligheten att göra sommarpraktik i Bulgarien med syftet att observera och jämföra arbetssätten mellan förskolor i Sverige och Bulgarien. Jag är så tacksam över den fantastiska möjligheten att ha fått genomföra min sommarpraktik i min hemstad i Bulgarien. Att få återvända till min hemstad och utforska förskoleverksamheten där har varit en viktig och minnesvärd upplevelse och erfarenhet. Under min tid på förskolan hade jag möjlighet att lära känna barnen och personalen, och att jämföra förskolesystemet i Bulgarien med det i Sverige. 

Färgglada paraplyer i luften som ett konstverk.
Shengyul Mehmed student på Förskolärarprogrammet Sommarpraktik i Bulgarien. Foto: privat.

Det var tydligt att det finns både likheter och skillnader mellan de två ländernas förskoleverksamhet. I Bulgarien fokuserar förskolan mer på traditionell undervisning och formell kunskapsutveckling, medan i Sverige läggs mer vikt vid lek och lärande genom lek för att främja barns kreativitet och självständighet. Trots dessa olikheter var syftet med förskolan detsamma i båda länderna - att främja barns utveckling och lärande i en trygg och stimulerande miljö. Jag uppskattade verkligen att få möjligheten att jämföra och kontrastera de olika förskolekulturerna. Det har gett mig en djupare förståelse för yrket och inspirerat mig att reflektera över vilken typ av pedagog jag strävar efter att bli. Att se hur omsorgen om barnen stod i fokus oavsett kulturella olikheter var en viktig insikt för mig. Från förskolan i Bulgarien tog jag även med mig olika idéer och inspiration tillbaka till Sverige, där jag kan anpassa och integrera dem i mitt framtida yrke som förskollärare.

Sommarpraktik i Bulgarien. Foto: Privat.

Min tid på förskolan i Bulgarien har varit en ovärderlig lärdomsrik upplevelse. Att få möjligheten att arbeta i en internationell kontext har berikat min syn på pedagogik och gett mig nya perspektiv att ta med mig i mitt framtida arbete som förskollärare. Jag har fått en tydligare bild av vilken typ av förskollärare jag strävar efter att vara och vilka pedagogiska metoder jag vill använda i framtiden i mitt yrkesliv. Erfarenheterna från praktiken kommer definitivt att vara till nytta i mitt framtida yrke som förskollärare. Jag har fått en bredare syn på olika pedagogiska metoder och kulturer, vilket kommer hjälpa mig att vara mer flexibel och anpassningsbar i mitt arbete. Jag är evigt tacksam för denna möjlighet och ser fram emot att fortsätta lära och växa som pedagog i framtiden.  

Barn på väg mot förskolan i Bulgarien.
Shengyul Mehmed på sommarpraktik i Bulgarien. Foto: privat.

Min praktikupplevelse i Bulgarien var inte utan utmaningar. En av de största utmaningarna var att jag reste från Sverige till Bulgarien med min fyraåriga dotter. Men tack vare min mamma, som generöst tog hand om min dotter under tiden jag var på praktiken, kunde jag fokusera på min praktik. Som student fick jag även möjlighet att ansöka om extra stipendier för att täcka merkostnader för medföljande barn, vilket har varit till stor hjälp för mig i min situation. Det är ett ytterligare ekonomiskt stöd för faktiska kostnader från Universitets- och högskolerådet (UHR).
Mina bästa tips till andra studenter som funderar på att göra en Erasmus-praktik under sommaren är att vara öppen för nya utmaningar, erfarenheter och kulturer. Förberedelserna inför resan är viktiga, så se till att ha allt klart med boende, budget och researrangemang i god tid. Om möjligt, försök att resa flygfritt för att minska din klimatpåverkan. Dessutom kan man som student få extra stipendiemedel för grönt resande. Det är viktigt att vara beredd på att utmanas och växa som person under praktiken.


Shengyul Mehmed, student på Förskolärarprogrammet

På denna sida