Ny bok samlar forskning om svensk barnfilm

Svensk barnfilm har hittills varit ett till stor del outforskat område men nu har bidrag från olika barnkulturforskare som rör svensk barnfilms historia, ideologi och estetik samlats i boken Swedish Children´s Cinema - History, Ideology and Aesthetics.

Bokomslag Swedish Children´s Cinema: History, Ideology and Aesthetics
Bokomslag för boken Swedish Children´s Cinema - History, Ideology and Aesthetics.

Svensk barnfilm har en lång historia och omfattar 1920-talets rackarfilmer, 1940-talets realism, 1970-talets ambitiösa konstnärliga förnyelse och 1990-talets barnstärkande filmer till början av 2000-talet. Det omfattar också de omåttligt populära Astrid Lindgren-filmatiseringarna genom årtiondena.
I boken utforskas detta filmiska arv utifrån olika akademiska discipliner där olika genrer, epoker, mediedebatter, överföringar till andra medier och publikmottagande undersöks. Barndomsstudier, med sin kritiska förståelse av samhällets förändrade föreställningar om barndom, fungerar här som ett centralt ramverk i kombination med bland annat feministiska-, queer-, intermediala-, postkoloniala- och ekokritiska perspektiv.

Boken fyller en kunskapslucka i svensk filmhistoria och i den nordiska barnkulturtraditionen och bidrar därmed till den internationella barnfilmsforskningen.

Redaktör för boken är Malena Janson, universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning barnkultur, vid Centrum för barnkulturforskning.

Från Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen har Lucas Gottzén, professor i barn- och ungdomsvetenskap och Rickard Grimefall, doktorand i barn- och ungdomsvetenskap bidragit med varsitt kapitel i boken.

Läs mer om boken Swedish Children´s Cinema - History, Ideology and Aesthetics