Perspektiven i texterna är många och skiftande. En författare beskriver förskolebarns lek som förhandlingsarena, en annan om hur vuxna lyssnar (eller inte) till barns röster i skolans värdepedagogiska arbete. Vad vill barn veta när de själva får fråga i filosofiska samtal? Läsaren får ta del av vad barn berättar om i Kamratpostens insändare. Några författare tar upp hur barndomsideal iscensätts och vad barn säger, känner och gör i nöjesparker och i Science Center samt hur barn involveras som medforskare inom olika forskningsfält. 

Skriften är ett resultat av symposiet ”Nu vill jag prata” – Barns röster i barnkulturen på Centrum för barnkulturforskning våren 2012. Författarna är främst akademiska forskare från olika discipliner och universitet, men också ett par forskande praktiker inom barnkulturens breda fält.

Innehåll

  • Delaktighet i lek – en fråga om röst i det barnkulturella, Ulf Janson
  • Att sätta örat intill... Barns röster och vuxnas lyssnande inom värdepedagogiskt arbete i skolan, Margareta Aspán
  • ”Varför måste vissa alltid ha rätt?” Vad barn vill veta när de själva får fråga, Liza Haglund
  • Barns röster om medverkan i Kamratpostens insändaravdelning, Catharina Hällström
  • Sångfåglar, aktionsreportrar och toarullar. Barns delaktighet i TV då och nu, Malena Janson
  • Går det att intervjua barn?, Ylva Mårtens
  • Tysta barn och talande robotar. Om tema- och nöjesparksforskningens problem och barnstudiernas möjligheter, David Cardell
  • Barnkultur och natur i Astrid Lindgrens Värld. Gamla och nya barndomsideal, Anne-Li Lindgren
  • ”Detta måste vara världens bästa experimenthus”. En studie av barns användning av ett Science Center, Tobias Samuelsson
  • Konsten att göra konst tillsammans med publiken. Om arbetet med Vad ska vi göra? på ung scen öst, Malin Axelsson, Moa Backman, Tova Gerge, Anna Lundberg. Redaktör: Malin Axelsson
  • Att involvera barn i forskning, Barbro Johansson
  • Barn som medforskare - ökat medvetande genom deltagande, Patrik Hernwall