![](/polopoly_fs/1.615964!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_690/image.jpg)
Flertalet texter handlar om samtidsfenomen. De belyser bland annat hur reklam smygs in i barntidningar och hur barn utgör måltavla för skilda marknadsföringsstrategier samt diskuterar synen på flickors agerande på nätet, där bristen på kunskap är stor i exempelvis medierapporteringen. Ytterligare ett fält som behandlas är grafitti där ålder och generationskonflikter tillskrivs betydlese i debatten; vidare problematiseras visuella stereotyper i barnkulturen.
Ett par texter beskriver konstnärliga projekt: dels om hur man som barnkulturdesigner kan arbeta tillsammans med barn för att gestalta miljöer, dels om scenkonstprojektet "SOS romer - ett projekt om attitydförändring", ett samarbete mellan konstnärer i Sverige och Ungern. Skriften innehåller också en idéhistorisk exposé över hur skolgården utgör ett centralt rum för barns lek och sociala samspel - en form av barnkultur som delats av alla unga.
Författarna är främst akademiska forskare från olika dicipliner och universitet, men också konstnärer och andra kulturskapare medverkar.
Innehållsförteckning:
-
Skolgården - barnens rum? En idéhistorisk exposé, av Anna Larsson
-
Att göra reklam till barn. Regelverk och visuell praktik, av Johanna Sjöberg
-
Osynliga flickan - i skärningspunkten mellan kön, ålder och nätet, av Elza Dunkels
-
Grafitti från ungdomskultur till folkkultur, av Jacob Kimvall
-
Barns rätt till en plats i designprocessen, av Eva-Johanna Isestig
-
SOS romer - ett projekt om attitydförändring, 2009-2012, av Judit Benedek.
-
SOS romer - barns tankar om attityder, fördomar och rasism, av Manilla Ernst
-
Muslimska superhjältar går mot strömmen av stereotypa bilder. Intervju med Joanna Rubin Dranger av Ylva Lagercrantz Spindler.
Redaktör: Karin Helander
Beställning: Skriften kostar 50 kronor inklusive moms, porto tillkommer. Beställ genom att maila cbk@barnkultur.su.se och ange vilken/vilka skrifter du vill beställa samt uppgift om leveransadress.