Att läsa kreativt och kollektivt

Workshop

Datum: onsdag 21 februari 2024

Tid: 13.00 – 16.00

Plats: Institutionen för pedagogik och didaktik. Våning 5, Rum 1511

Vad förstår vi när vi konfronteras med en kontextlös och svårbegriplig text? Hur gör vi för att försöka förstå bättre? En workshop om akademiskt läsande där vi med utgångspunkt i texter från olika ämnen och genrer reflekterar över hur vi skapar förståelse i vår egen läsning. En möjlighet för dig som universitetslärare att utforska hur lästekniker påverkar förståelsen, så att du bättre kan stödja dina studenter att utvecklas som läsare av akademiska texter.

Läsande studenter på rad på studieplatserna på plan 5, Stockholms universitetsbibliotek.
Foto: Lena Katarina Johansson

Välkommen till en kompetensutvecklande workshop om utveckling av undervisning med Centrum för universitetslärarutbildning för dig som är universitetslärare eller undervisande doktorand och vill utveckla dina kunskaper om akademiskt läsande.

 

Om workshoppen

Akademiskt läsande är en central men sällan diskuterad praktik inom högre utbildning och forskning. Medan akademiskt skrivande tillhör de färdigheter som studenter får träna på, ligger akademiskt läsande fortfarande dolt i begreppet ’studieteknik’ – något som kan kväsa både nyfikenhet och läslust. Den här workshoppen utforskar och utmanar etablerade föreställningar om det akademiska läsandet genom att bjuda in till ett textligt knytkalas, där texter från olika ämnen och genrer hjälper deltagarna att reflektera över hur de själva skapar förståelse i sin läsning. Vad förstår vi när vi konfronteras med en kontextlös och svårbegriplig text? Hur gör vi för att försöka förstå bättre? Vilka tekniker och strategier tillämpar vi egentligen i vårt akademiska läsande? Och: hur påverkas vår förståelse när vi får möjlighet att diskutera text med andra, det vill säga att läsa kollektivt?

Syftet med workshoppen är att, med utgångspunkt i erfarenhetsbaserat lärande (Kolb, 1984), bättre förstå hur lästekniker påverkar förståelsen, så att du bättre kan stödja dina studenter att utvecklas som läsare av akademiska texter.

Under denna workshop får du

  • Reflektera över dina egna lästekniker och förståelsestrategier  
  • Sätta ord på och strukturera dem
  • Dela med dig av dem
  • Ta del av andras lästekniker och förståelsestrategier  

Workshopledare är Kristina Jerner Widestedt, docent i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för mediestudier och Magdalena Holdar, universitetslektor vid Institutionen för kultur och estetik. Workshoppen ges på svenska.

Förberedelser     

Skicka en kort ämnestypisk text som kan användas i workshoppen per mail till kristina.widestedt@ims.su.se och magdalena.holdar@arthistory.su.se. Texter på de nordiska språken och på engelska fungerar bra.

Anmälan

Workshoppen vänder sig till all undervisande personal och pedagogiskt ansvariga, oavsett ämnestillhörighet, vid Stockholms universitet. Deltagande är kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat varför vi tillämpar först till kvarn.

Anmäl dig här

Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) som har i uppdrag att verka för och stödja utveckling av undervisning vid universitetet.

Här utvecklar du ditt akademiska lärarskap inom område 6. Reflekterande praktik. Du får i workshoppen kunskaper och redskap för att systematiskt utveckla det egna lärarskapet.

Läs mer om det akademiska lärarskapets åtta dimensioner