Effektiv och rolig uttalsundervisning

Workshop

Datum: fredag 15 mars 2024

Tid: 09.00 – 12.00

Plats: Online via Zoom/ eller på plats i rum D263 (Södra Huset)

Var med och lös uttalsundervisningens stora gåta. Varför är det så svårt med ljudsystemet för våra studenter? Hur hjälper vi dem bäst med uttal?

Workshoppen för dig som undervisar i språk vid universitetet och som vill utveckla dina kunskaper om uttalsundervisning tillsammans med kollegor. Vi bjuder in lärare från alla svenska universiet och högskolor att delta. Användbar för både nya och erfarna universitetslärare. Workshoppen ges i hybridformat, du väljer om du vill delta online via Zoom eller på plats på campus Frescati.

 

Om workshoppen

Kanske varje lärare har haft erfarenheten med att försöka rätta en students uttal men studenten kan inte höra skillnaden mellan det som läraren säger och det som studenten själv säger. Det kan leda till mycket frustration för både lärare och student.

Varje språk har ett eget ljudsystem inklusive enstaka ljud och större enheter som ton, rytm, melodi, och så vidare. Det kan argumenteras att ljudsystemet i ett språk är basen till allt annat i språket för att det är ljud som bygger upp ord, fraser och satser. Uttalsundervisning blir ofta en gåta för lärare: Varför är det så svart med ljudsystemet för våra studenter, och hur kan vi bäst hjälpa dem med uttal?

Uttalsinlärning beror mycket på perception, det vill säga hur studenterna hör ljud i det nya språket. Människor tenderar att ”filtrera” ljudsystemet från ett nytt språk genom det ljudsystem vi redan är bekant med: Vi har redan lärt oss vad vi behöver lyssna på och vad vi inte behöver lyssna på i ett språk. Uttalet blir ”färgat” av ljud som studenten hör fel.

Uttalsundervisning blir ofta reducerad till rättning av studenters uttalsfel när de dyker upp i ett klassrumssammanhang, men uttalsundervisning kan vara mycket mer strukturerad, effektiv och rolig för både läraren och studenterna genom specialdesignade aktiviteter som tränar uttal utifrån ett kommunikativt perspektiv.

I workshoppen pratar vi om hur du kan hjälpa studenter med att träna perception så att de kan kategorisera språkljud på rätt sätt och med hjälp av olika (digitala) verktyg? Vi pratar om hur du kan designa uttalslektioner som följer bra metodologiska principer och stöder studenters uttalsinlärning på ett roligt och effektivt sätt. Mara delar med sig av exempelaktiviteter som hon har skapat i både engelska och svenska som andraspråk. Vi brainstormar tillsammans om hur du kan skapa sådana aktiviteter för det språket som just du undervisar.

Workshopsledare är Mara Haslam med Tore Nilsson och Una Cunningham vid Institutionen för ämnesdidaktik. Workshoppen hålls på svenska.

Förberedelser

Anmälan

Deltagande är kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat varför vi tillämpar först till kvarn.

Anmäl dig här

Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) som har i uppdrag att verka för och stödja utveckling av undervisning vid universitetet.

Här utvecklar du ditt akademiska lärarskap inom område 5. Kursutvecklare. Du får i workshoppen kunskaper och redskap för att skapa och utveckla kurser och undervisningsformer.

Läs mer om det akademiska lärarskapets åtta dimensioner