Kunskap och bildning för en hållbar värld — inkludera hållbar utveckling i din undervisning

Workshop

Datum: onsdag 20 november 2024

Tid: 09.00 – 12.00

Plats: Institutionen för pedagogik och didaktik. Plan 5. Rum 2511

Upptäck tillsammans med kollegor hur du i ditt ämne, men också tillsammans med andra ämnen och discipliner, kan utveckla undervisning som syftar till kunskaper och strategier som främjar en hållbar ekologisk, ekonomisk och social framtid.

Du vill få inspiration till att i dina kurser och i din undervisning bidra till att uppfylla ambitionen att stimulera och främja studenters lärande för hållbar utveckling (Högskolelagen §5).

Studenter i cirkel
 

Om workshoppen

Hållbarhetsfrågor innefattar minst tre skilda, men samverkande perspektiv. De tre perspektiven som oftast nämns är ekologiskt, ekonomiskt och socialt. Därför har dessa frågor inte sällan en tvärdisciplinär karaktär. Workshoppen synliggör hur centrala förmågor och färdigheter som idag är självklara delar i utformningen av förväntade studieresultat, undervisning, lärmoment och examinationer överensstämmer med de färdigheter och förmågor, det vill säga nyckelkompetenser för att agera för hållbar utveckling. Workshoppen syftar till att synliggöra att undervisning för hållbar utveckling inte är en fråga om att addera ett nytt innehåll utan utgå från det redan befintliga för att se hur det kan knytas till UNESCO:s sjutton globala mål för hållbar utveckling.

Vi arbetar med konkreta övningar som du kan ta med till din egen undervisning. Samtidigt fungerar övningarna också som underlag för att reflektera och diskutera kring hur former och innehåll för undervisning för hållbar utveckling kan inkluderas i befintliga program och kurser.

En första fråga vi lyfter är hur kursers form och innehåll kan bidra till lärande för hållbar utveckling. En andra fråga relaterar till att hållbar utveckling skär över många ämnen och vetenskapliga discipliner då det omfattar en balans mellan ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Många utbildningar vid SU är akademiska professionsutbildningar, här blir frågan hur enskilda ämnen och discipliner kan samverka för att inte enbart ge studenterna en helhetsbild av dagens och framtidens hållbarhetsutmaningar utan också bidra till demokratiska medborgare som är aktiva i sitt främjande av hållbar utveckling.

Workshoppen leds av Iann Lundegård, docent vid Institutionen för ämnesdidaktik och Michael Håkansson, lektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik. Workshoppen ges på svenska

 

Förberedelser

Skickas ut till dig som anmält dig cirka en vecka innan workshoppen.

Anmälan

Workshoppen vänder sig till all undervisande personal och pedagogiskt ansvariga, oavsett ämnestillhörighet, vid Stockholms universitet. Deltagande är kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat varför vi tillämpar först till kvarn.

Anmäl dig här

Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) som har i uppdrag att verka för och stödja utveckling av undervisning vid universitetet.

Här utvecklar du ditt akademiska lärarskap inom område 1. Ämnesexpert och guide. Du får i workshoppen möjlighet att utveckla dina kunskaper och färdigheter i att omsätta ämneskunskaper i undervisningspraktik.

Läs mer om det akademiska lärarskapets åtta dimensioner