Skriv din pedagogiska portfölj

Workshop

Datum: tisdag 12 mars 2024

Tid: 09.00 – 12.00

Plats: ALC sal 20, Campus Albano

En pedagogisk portfölj sammanfattar dina undervisningsprestationer på ett sätt som går utöver en meritförteckning. Du är lärare och vill skapa en ny pedagogisk portfölj alternativt utveckla den du redan har, för att ta med när du söker tjänst eller befordran inom akademin.

Välkommen till en kompetensutvecklande workshop med Centrum för universitetslärarutbildning.

 

Om workshoppen

Idag läggs ett allt större fokus på pedagogisk skicklighet i samband med tjänstetillsättningar och befordran vid universitet och högskolor. Ofta efterfrågas en pedagogisk portfölj som visar på den sökandes pedagogiska meriter, både i kvantitativ och kvalitativt hänseende. Det finns ingen standardmodell för hur en pedagogisk portfölj ska se ut, men vissa rubriker och ett visst innehåll efterfrågas alltid. I workshoppen får du arbeta med din egen pedagogiska portfölj med fokus på två essentiella rubriker.

Innehåll

  • Pedagogisk skicklighet – en introduktion
  • Börja skriva fram din pedagogisk grundsyn
  • Börja skriva fram ett eget utbildningsexempel
  • Bedömning av pedagogiska meriter – vad är bra att veta?

Jag som leder workshoppen heter Annika Käck och är universitetslektor vid Specialpedagogiska institutionen. Workshoppen ges på svenska.

Förberedelser

Förbered dig genom att orientera dig via något av de öppna lärobjekt som skapats som stöd för att skriva sin pedagogiskaportfölj:

Anmälan

Workshoppen vänder sig till all undervisande personal och pedagogiskt ansvariga, oavsett ämnestillhörighet, vid Stockholms universitet. Deltagande är kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat varför vi tillämpar först till kvarn.

Anmäl dig här

Arrangör är Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL) som har i uppdrag att verka för och stödja utveckling av undervisning vid universitetet.

Här utvecklar du ditt akademiska lärarskap inom område 6 Reflekterande praktik. Du får i workshoppen kunskaper och redskap för att systematiskt utveckla det egna lärarskapet.

Läs mer om det akademiska lärarskapets åtta dimensioner