Omvänt klassrum
En dynamisk, interaktiv lärmiljö där studenterna hjälper varandra att på ett kreativt sätt ta sig an och interagerar med läraren, med kursinnehållet och med varandra.
Hur kan lektionstiden användas åt kunskapsfördjupande aktiviteter?
Det omvända klassrummet (eng. flipped classroom) är en undervisningsmodell som går ut på att dina studenter ska vara förberedda när de kommer in i lärosalen och att du - istället för att ägna tiden åt en genomgång - ska kunna lägga all tid på att ge studenterna mer individuell hjälp med frågor, fördjupning och så vidare. I det omvända klassrummet byter alltså lärarens genomgångar och studenternas hemuppgifter plats. Studenterna tar del av kursinnehållet genom att till exempel lyssna på podcasts, läsa texter, titta på filmer eller inspelade föreläsningar. I samband med kursmaterialets genomgång ombes studenterna ofta göra övningar och quiz som du kan använda för att planera uppföljande aktiviteter. Lektionstiden ägnas främst åt kunskapsfördjupande aktiviteter som tillämpningsövningar och diskussioner.
När det är som bäst i det omvända klassrummet
- Du har möjlighet att noga tänka igenom vilken typ av innehåll som ska delas, när det ska delas och i vilka medier.
- Studenterna arbetar med innehåll som de har fått tillgång till innan de kom till lärtillfället. Innehållet kan vara allt ifrån text, bild, ljud eller multimedia.
- Studenterna arbetar tillsammans med aktiviteter som fördjupar deras förståelse av innehållet - till exempel genom att använda centrala begrepp i kursinnehållet på ett "verkligt" scenario eller en utmaning.
- Du arbetar med studenterna under lektionen. Du kan till exempel cirkulera bland studenterna och göra en formativ bedömning på plats, på så vis kan du bättre utvärdera studenternas växande förståelse för ämnet.
Läs mer i den guide om omvänt klassrum som tagits fram vid Boise State University
Forskning om omvänt klassrum
Artiklar ur Aktuell högskolepedagogisk forskning.
Omvänt klassrum är inte alltid bättre än traditionell pedagogik
Flippat labb blir brygga mellan teori och praktik
Flippat klassrum och jakten på den optimala förberedelseaktiviteten
Det omvända klassrummet kan påverka studenters närvaro
Därför flippar studenterna på omvänt klassrum
Time to flip the laboratory, too!
Lästips! Forskningsartiklar om omvänt klassrum
Braseby, A. M. (2014). The Flipped Classroom. IDEA Paper# 57. IDEA Center, Inc.
Kontakt
Vill du vet mer omvänt klassrum?
Välkommen att kontakta vårt digitala lärandestöd för att få hjälp med att arbeta med omvänt klassrum på ett sätt som fungerar för dig och dina studenter.
E-post: digitaltlarande@su.se
Senast uppdaterad: 18 juni 2024
Sidansvarig: Centrum för universitetslärarutbildning