PRIM-gruppen har från och med TIMSS 2019, på Skolverkets uppdrag, det nationella ansvaret för matematiken i TIMSS, vilket innebär att bidra vid utvecklingen av matematiken i TIMSS, bedömning av elevarbeten efter såväl pilotstudie som huvudundersökningar, att analysera resultaten samt att redovisa resultaten i nationella rapporter.

TIMSS undersöker följande områden: elevprestationer i matematik och naturvetenskapliga ämnen, elevers erfarenhet av och attityder till matematik och naturvetenskapliga ämnen, elevers bakgrund kopplat till prestation och attityder, trender i elevers prestation och attityder, lärares och rektorers uppfattning om undervisning, kompetens, fortbildning, trygghet och trivsel i skolan, skillnader i elevers prestation mellan länder mot bakgrund av skolans organisation, lärares undervisning och elevers bakgrund och attityder samt internationella skillnader och likheter i länders utbildningssystem och styrdokument.

TIMSS-undersökningen 2019

Under våren 2019 genomfördes TIMSS-undersökningen i närmare 60 länder. Sverige deltar för fjärde gången i årskurs 4 och för sjätte gången i årskurs 8. I Sverige deltar cirka 15 500 elever från cirka 400 skolor. Kunskapsprovet i TIMSS 2019 kommer för första gången att genomföras digitalt istället för på papper, samtidigt kommer några skolor att genomföra provet på papper för att kunna göra jämförelser bakåt i tiden. Resultaten från TIMSS 2019 kommer att presenteras i december 2020.

Den som är intresserad av innehållet, uppgifter eller en mer detaljerad beskrivning av TIMSS-undersökningen kan läsa rapporten ”Svenska elevers styrkor i matematik – TIMSS 2019”, beställa ”Matematikdidaktiska texter del 7” från PRIM-gruppen, där ett kapitel handlar om TIMSS eller läsa avhandlingen ”Kan man räkna med PISA och TIMSS?” (se länkar nedan).