FoNS på svenska

FoNS – källan till matematisk kunskap

Det här projektets namn är egentligen "Utveckling av grundläggande taluppfattning hos elever i årskurs ett i Sverige och England" men vi föredrar att kalla det "FoNS", vilket är akronymen för det engelska uttrycket Foundational Number Sense. FoNS är inte bara enkelt att komma ihåg, det betyder också "källa" eller "brunn" på latin, vilket stämmer överens med hur viktig den grundläggande taluppfattningen är för barns tidiga lärande i matematik. FoNS är helt enkelt källan från vilken all matematisk kunskap flödar.

FoNS nyheter

  • Svenska lärares syn på läxor i matematik 2018-02-13 På Madif11 (MatematikDidaktiska Forskningsseminariet i Karlstad 2018) presenterade FoNS-teamet en studie av hur lärare ser på sin och föräldrars roll vad det gäller matematikläxor. Internationellt och även i Sverige motiverar lärare ofta läxor med övning, goda studievanor, lärares kommunikation till föräldrar m.m., men ett specifikt svenskt bidrag är att lärarna använder jämlikhet som argument både för och emot läxor. Lärare som ger läxor motiverar dem med jämlikhet - att hinna ifatt eller få extra stöd (kompensera) och även lärare som inte ger läxor motiverar sin ståndpunkt med jämlikhet - eleverna har inte samma möjlighet att få hjälp hemma med sin läxa.
  • Första fasen av projektets intervjustudie är nu genomförd 2017-02-23 FoNS-teamet vill tacka alla de lärare i Sverige och England som har deltagit i projektets första delstudie. Ni har generöst delat med er av er tid och professionella inställning till yrket, vilket har gett oss värdefull kunskap om hur lärare ser på undervisning och lärande i matematik i allmänhet och när det gäller FoNS i synnerhet.

PÅGÅENDE AKTIVITETER I PROJEKTET

De närmaste månaderna kommer FoNS-teamet att genomföra analyser av lärarintervjuer från Sverige och England. Resultaten kommer att presenteras i ett flertal publikationer samt ligga till grund för utvecklingen av enkätstudier med lärare i de båda länderna.