Våra regelbundna träffar har alltid resulterat i givande diskussioner och erfarenhetsutbyte. Vi har diskuterat, reflekterat, givit varandra uppmuntran, tips och råd, delat med oss av vår erfarenhet och tagit del av aktuell forskning. Vi har prövat mycket nytt i våra klasser med våra elever. Studieresan till Norge i februari 2004 gav oss ytterligare inspiration och ny kraft att gå vidare.

Ibland har det känts som om tiden inte räckt till och att arbetet gått trögt. Vi har delat erfarenheter med varandra både positiva och negativa.

Vi har lärt oss att

- ha tålamod, tålamod och tålamod
- våga, våga, våga pröva nytt
- våga, våga, våga göra fel
- tro, tro, tro på det vi gör
- det går långsamt, långsamt, långsamt, men det ger resultat
- möta motgångar
- använda eleven som resurs
- inte ta allt på en gång, en sak i taget
- acceptera och utgå ifrån att varje elev arbetar på sitt sätt
- diskutera, argumentera, reflektera och inspirera varandra
- ge stort utrymme för elevdiskussioner. Då tar eleven ett stort ansvar.

Vad har vi uppnått?

- Elevernas självförtroende ökar.
- Eleverna tar större ansvar för sitt eget lärande i matematik.
- Eleverna är mer medvetna om vad de kan och inte kan.
- Eleverna är mer intresserade av matematik.
- Vi lärare utvecklas professionellt.
- Vi bidrar med ny kunskap om ”elever och matematik”.
- Vi är mer medvetna om hur elever lär.
- Vi ger inspiration till lärare i andra ämnen.

Vi har lärt oss att det behövs

- tid för diskussioner, planering och efterarbete
- stöd och uppmuntran av vår ledning.