Att själv vara medveten om vad man kan eller inte kan i matematik är centralt för lärandet. I både läroplaner och kursplaner framgår också tydligt vikten av att eleverna arbetar med detta. Hela vårt projekt handlar om att hitta olika metoder för att få elever mer medvetna om sitt eget lärande. Under denna flik har vi samlat några exempel som kanske mer tydligt än andra handlar just om att värdera sitt kunnande och att sätta ord på detta.

Här presenteras egenvärderingar gjorda i anslutning till olika faser i arbetet. Lärare ger exempel på längre mer loggskrivande modeller och andra mer kortfattade värderingsscheman. Dessa kan naturligtvis kombineras på många sätt. Det viktiga är att göra eleverna medvetna om sitt kunskapssökande och sina kunskaper samt få dem att stanna upp och reflektera över detta.

Några exempel på arbetsformer (som PDF-filer):

Veckovärdering år 9 (24 Kb)

Exempel på arbetsformer för egenvärdering åk 7-9 (33 Kb)

Exempel 1 på mattedagbok (27 Kb)

Exempel 2 på mattedagbok (41 Kb)

 

Några exempel på egenvärderingsscheman (som PDF-filer):

Värderingsschema i geometri (62 Kb)

Egenvärderingsformulär (38 Kb)

Repetitionsschema (29 Kb)

Värdering av arbetsinsats (34 Kb)