Så kan konceptet användas i nya webb-mallarna
Konceptet för studentrekrytering syftar till att presentera anledningarna till varför studenter ska välja Stockholms universitet. Konceptet "För att" ramas in av formuleringen ”För att [det] finns på Stockholms universitet” (och motsvarande på engelska ”To…”).
Mer om konceptet för studentrekrytering på su.se/kommunikation
Under ansökningsperioden använd gärna För att-budskap på institutionens startsida och på utbildningsingången (samt i eventuella kampanjer).
Målsättningen är att konceptet ska fungera för både nationell och internationell kommunikation gentemot studenter. Så tänk på att även använda budskapet på engelska under den internationella ansökningsperioden.
Observera att på Studera hos oss-sidan resp. Study with us-sidan bör argumenten till att studera på institutionen alltid finnas med.
Nedan presenteras hur du kan använda konceptet på olika sätt i de nya webbmallarna.
På institutionens startsida
Under ansökningsperioden kan den liggande banner-ytan användas för att lyfta För att-budskap på institutionens startsida.
Här kompletteras För att-budskapet i rubriken med fördel med en underrubrik med tydlig call to action (i exemplet ”Ansök till kandidatprogram”).
Maxlängd för rubriken i denna yta är 100 tecken och rubriken bör inte vara mer än en rad lång.
På institutionens utbildningsingång
Under ansökningsperioden kan den tredelade mosaiken användas för att lyfta För att-budskap på institutionens utbildningsingång.
Här kompletteras För att-budskapet i rubriken med fördel med en underrubrik med tydlig call to action (i exemplet ”Ansök till kandidatprogram”).
Maxlängd för rubriken i denna yta är 100 tecken och rubriken bör inte vara mer än en rad lång.
På sidan Studera hos oss
Denna sida syftar till att marknadsföra/locka till studier vid institutionen. Här bör argument för att studera vid institutionen framgå i texten som helhet och gärna även tydligt i mellanrubrikerna (H2). Tänk på sökmotoroptimering när du formulerar rubrikerna.
För att-formuleringarna bygger ju på argument för varför man ska studera, men själva För att-formuleringen passar oftast inte som mellanrubrik i den här typen av text. Så försök formulera om så det blir en tydlig (och sökoptimerad) rubrik.
För att-budskapet kan användas i bilderna på sidan. Om bilder med texten ovanpå används så måste redaktören lägga in alt-text för bilden i polopoly för att bilden ska vara tillgänglig.
Exempel på mellanrubriker där argument används:
Exempel där För att-budskap och bild används i bildreportaget på sidan:
På Studera hos oss-sidan kan institutionen också lyfta intervjuer med studenter (t ex Egentligen-kampanjen) och lärare under H2-rubriken Möt våra studenter eller Möt våra lärare.
Kommande utveckling i webb 2021-projektet: Nya mallar för text på bild som är tillgänglighetsanpassade.
I utbildningskatalogen
I den digitala utbildningskatalogen kan konceptet med fördel användas på såväl ämnessidor som kurs- och programsidor – om budskapet i För att/To-budskapet hänger ihop med den aktuella kursen/programmet eller med ämnet som helhet.
På dessa sidor använder du konceptet på samma sätt som ovan.
Dels kan argumenten lyftas fram i den inledande presentationen av ämnet/programmet/kursen – där argumenten blir tydliga mellanrubriker.
Dels kan en bild med För att-budskapet användas. Se exempel här.
Om bilder med texten ovanpå används så måste redaktören lägga in alt-text för bilden i polopoly för att bilden ska vara tillgänglig. OBS! På webben ska du inte använda bilder skapade i produktionsverktyget med mall för sociala medier.
Kommande utveckling i webb 2021-projektet: Nya mallar för text på bild som är tillgänglighetsanpassade.
Senast uppdaterad: 8 september 2021
Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen