Stockholm university

Sebastian Björnhammer

Publications

A selection from Stockholm University publication database

  • Vad kan elever som kan formulera naturvetenskapligt undersökningsbara frågor?

    2020. Sebastian Björnhammer (et al.). Forskning om undervisning och lärande 8 (1), 81-104

    Article

    Denna studie fokuserar på innebörder av att kunna formulera undersökningsbara frågor i naturvetenskap. Studien tar utgångspunkt i naturvetenskapligt undersökande som epistemiskt arbete. Den forskningsfråga som undersöks är: Vilka kvalitativa aspekter av kunnande kommer till uttryck i gymnasieelevers arbete med att formulera naturvetenskapligt undersökningsbara frågor? Studien har genomförts som en designbaserad studie med sex interventioner på gymnasiet där eleverna i den genomförda undervisningen har fått i uppgift att, i olika sammanhang, formulera undersökningsbara frågor. Data innefattar film- och ljudinspelningar och har analyserats med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultaten synliggör tre kvalitativa aspekter av att formulera undersökningsbara frågor: Precisering av det epistemiska objektet, Operationalisering av det epistemiska objektet samt Värdering av frågeställningen i relation till det epistemiska objektet.

    Read more about Vad kan elever som kan formulera naturvetenskapligt undersökningsbara frågor?

Show all publications by Sebastian Björnhammer at Stockholm University