Stockholm university

Research project Between policy and practice

A study of inclusion in Swedish primary schools.

Avhandlingens övergripande syfte är att undersöka hur skolans formella och informella strukturer påverkar nyanlända elevers möjligheter till skolframgång och inkludering samt hur nyanlända elever i högstadieklasser och skolpersonal själva förstår och hanterar dessa strukturer.

Project description

Med formella strukturer avses pedagogiska stödformer för nyanlända elever, organisatoriska lösningar i form av skolans mottagningssystem för nyanlända samt skolans övriga organisatoriska strukturer och stödformer som gäller för alla elever. Med informella strukturer avses tillfällen och ytor för och kvaliteten i interaktioner och sociala relationer mellan å ena sidan nyanlända elever och å andra sidan icke-nyanlända elever och skolans personal, som dagligen uppstår (eller inte uppstår) i skolan.
Denis avhandlingsprojekt är en del av forskningsprojektet Nyanlända elevers möjlighetsstrukturer för inkludering och skolframgång.

Project members

Project managers

Denis Tajic

Universitetslektor

Department of Special Education
Denis bild