Forskargrupp DEMSOD – Demokrati och medborgarskap i de samhällsorienterande ämnenas didaktik

I forskningsgruppen samlas vi kring frågor om demokrati och medborgarskap inom de samhällsorienterande skolämnenas didaktik, som vi vill ska förstås i vid bemärkelse. Det handlar inte bara om politiskt och juridiskt styrskick, utan även om etiska, existentiella och identitetsknutna frågor.

Gruppbeskrivning

Ämnesdidaktiska frågor är inte neutrala. De har sina grunder i teori, filosofi och politik. Det betyder också att innehållet, syftet och målet med de samhällsorienterande ämnen som historia, geografi och samhällskunskap ofta är komplexa när det kommer till etik och moral. Frågorna tar olika former inom ämnenas vetenskapliga traditioner, deras didaktiska traditioner och i samspelet dem emellan. De olika traditionerna är också influerade av politiska och samhälleliga behov och krav på nationell och global nivå, som påverkar synen på vad ämnena bör åstadkomma som just skolämnen, nu och i framtiden. I forskningsgruppen utforskar vi detta med tanke på denna komplexitet.

Forskningsgruppen fokuserar på olika kritiska, teoretiska och praktiska perspektiv inom de samhällsorienterande ämnena och deras relaterade didaktiska frågor. Vi välkomnar olika ämnesjämförande perspektiv för att se vad som är speciellt för varje so-ämne, någon del av det, eller   vad det har gemensamt med andra ämnen, över tid, och i jämförelse med andra länder.

Mötesplats

Forskningsgruppen är en plats där doktorander, juniora och seniora forskare, och lärarutbildare kan mötas och utbyta kunskap och erfarenheter och också diskutera aktuella frågor. Även verksamma och blivande lärare i samhällsorienterande ämnen, och andra samhällsaktörer är välkomna att delta. Det finns inget krav på att delta regelbundet, och ibland samlyses seminarier mellan olika forskningsgrupper och sammanhang inom och utanför institutionen.

Gruppen är just nu under uppbyggnad, alla medlemmar kommer att publiceras under "Gruppmedlemmar" senare.

Seminarier cirka en gång i månaden
Vanligtvis håller vi våra seminarier på torsdagseftermiddagar på plats på Institutionen för ämnesdidaktik, oftast går det också att delta via Zoom (Zoom-länken publiceras på kalendersidan). Kontakta gärna Maria Olson på e-post maria.olson@su.se om du har frågor, förslag på teman eller önskar delta. Alla inbjudningar annonseras i institutionens kalendarium på webben.

Direktlänkar till kommande seminarier:

Tidigare hållna seminarier

7 mars 2024 (159 Kb)