Stockholms universitet

Forskningsprojekt Att navigera på en lokal skolmarknad - en studie av valfrihetens geografi i tre urbana skolor

Avhandlingen beskriver och analyserar hur skolvalfriheten som policy (uppfattad som möjlighet och hot), vardaglig praktik (att förhålla sig till och navigera) och diskurs (talet om policyns och praktikens olika aspekter) omsätts på en lokal skolmarknad i en socioekonomiskt och etniskt polariserad storstadsregion.

I avhandlingens empiriska delar belyses och analyseras hur de huvudsakliga aktörerna i och omkring tre grundskolor - ungdomar, familjer, de skolprofessionella - positionerar sig och navigerar i relation till skolornas geografiska läge, elevunderlag, rykte, pedagogiska profiler och tillgänglighet.

Projektbeskrivning

I avhandlingens empiriska delar belyses och analyseras hur de huvudsakliga aktörerna i och omkring tre grundskolor - ungdomar, familjer, de skolprofessionella - positionerar sig och navigerar i relation till skolornas geografiska läge, elevunderlag, rykte, pedagogiska profiler och tillgänglighet.

Projektet undersöker framväxten av lokala skolmarknader och deras interna konfigurationer, det vill säga hur elever, föräldrar, lärare och rektorer positioneras i relation till skolornas symboliska kapital, etniska och socio-ekonomiska elevsammansättning. Projektets resultat visar att skolornas pedagogiska profileringar har mindre betydelse vid skolvalet. Det som väger allra tyngst är skolornas rykte och status, något som i sig är kopplat till skolans geografiska lokalisering i den urbana miljön.

Ansvarig: Nihad Bunar

Doktorand Anna Ambrose jobbar i projektet. E-mail: anna.ambrose@buv.su.se

(Huvudhandledare Nihad Bunar, handledare Katarina Gustafson vid Uppsala universitet)

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Nihad Bunar

Professor

Specialpedagogiska institutionen
Nihad Bunar. Foto: Eva Dalin.

Medlemmar

Anna Ambrose

Lektor

Institutionen för kultur och lärande, Södertörns högskola
Anna_Ambrose.jpg