Stockholms universitet

Forskningsprojekt ULF försöksverksamhet

Med siktet inställt på en stärkt vetenskaplig grund för lärarprofessionen deltar Stockholms universitet i regeringsuppdraget ULF. Vägen dit går genom samverkan mellan forskare, lärare och skolhuvudmän och plattformen Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS).

ULF är en nationell försöksverksamhet som genomförs på uppdrag av regeringen mellan år 2017 och 2021, och som nu förlängs till 2024 som en övergång till permanent verksamhet. Verksamheten syftar till att hitta bra sätt för akademi och skola att samarbeta kring forskning, skolverksamhet och lärarutbildning.

Stockholms universitet deltar i ULF med Stockholm Teaching & Learning Studies (STLS). STLS är en plattform för ämnesdidaktisk undervisningsutvecklande forskning i samarbete mellan Botkyrka kommun, Fryshuset, Kunskapsskolan Sverige AB, Nacka kommun, Stockholms stad och Södertälje kommun. STLS övergripande syfte är att fungera som en vetenskaplig miljö för småskaliga ämnesdidaktiska forskningsprojekt som involverar lärare. Medverkan i ULF försöksverksamthet ökar möjligheten att stärka forskningen och utveckla större forskningsprojekt inom STLS.

Projektbeskrivning

Inom ramen för ULF utvecklas modeller för praktiknära forskning och en del av detta innefattar medel för forskning och stöd för utveckling av ny forskning. Nedan beskrivs tre former av forskningsstöd som ingått i ULF försöksverksamhet hittills.

ULF-forskningsprojekt med nod-finansiering:

Säger bilden mer än tusen ord?

Pågår 2020-2023.
Detta projekt har fått forskningsmedel från Uppsala-nodens gemensamma utlysning som genomfördes 2019. Syftet med detta projekt är att utveckla kunskap om hur elever förstår två vanligt förekommande visuella representationer i samhällskunskap; flödesscheman och plotdiagram, samt hur undervisning kan utformas för att skapa möjligheter för elever att utveckla sin visuella litteracitet i samhällskunskap. Projektansvariga är fil.dr. Ann-Sofie Jägerskog och fil.dr. Malin Tväråna. Projektet ingår i STLS nätverk för samhällsorienterande ämnen.

Säger bilden mer än tusen ord? (Forskningsprojektsida)

Säger bilden mer än tusen ord? (Nyhetsartikel)

Postdoc-projekt:

Litteracitetsutveckling i ämnesövergripande yrkesinriktad samverkan på Språkintroduktionsprogrammet

Pågår HT 2020-VT2022.
Syftet med projektet är att undersöka och utveckla ämnesintegrerad undervisning för att stödja nyanlända elevers litteracitetsutveckling på gymnasiets introduktionsprogram språkintroduktion genom samverkan med lärare i yrkesämnen och svenska som andraspråk på två skolor. I projektet studeras dels processen att utveckla ämnesintegrerad undervisning med fokus på litteracitet, dels utvecklingen av elevernas kunnande som en följd av undervisningsutvecklingen. Forskare i projektet är fil. dr. Enni Paul, Institutionen för ämnesdidaktik. Paul deltar också som koordinator i STLS nätverk för svenska och svenska som andraspråk (till en omfattning motsvarande 10 % av heltid).

Stimulansbidrag

Under perioden har 2028-2021 har stimulansbidrag utlysts vid två tillfällen. Medlen har inneburit möjligheter att utveckla forskningsansökningar och tid för näranalys av tidigare insamlade material. Följande projekt har fått stimulansbidrag hittills:

  • Återkoppling i PREST-ämnen - en komparativ studie - Viveca Lindberg (HSD/STLS), Camilla Gåfvels (Konstfack/STLS) och Torben Freytag (Sofiaskolan, Stockhlms stad/STLS.
  • Budskap bortom raderna - Jenny Rosén (Institutionen för ämnesdidaktik/STLS) och Björn Kindenberg (Grimstaskolan, Stockholms stad/STLS).
  • Naturvetenskapliga modeller i undervisningen som ett sätt att utveckla elevers förmåga att undersöka, beskriva och förklara klimatförändringarnas mekanismer och konsekvenser. Per Anderhag (Stockholms stad/STLS), Alasdair Skelton (Institutionen för geologiska vetenskaper, SU), Jonna Wiblom (Institutionen för ämnesdidaktik, STLS) och Rasmus Neideman (Norra Realsgymnasium, Stockholms stad).
  • More than words –task-oriented interaction in Modern languages. Jessica Berggren (Stockholms Stad/STLS ), Silvia Kunitz (Institutionen för svenska och flerspråkighet), Karina Pålsson Gröndahl (Mariaskolan, Stockholms Stad/STLS) och Anette Resare Jansson (Bagarmossen Brotorps skolor, Stockholms Stad/STLS och SU).
  • Litteracitet inom praktiskt-estetiska ämnen. Viveca Lindberg (Institutionen för ämnesdidaktik), Torben Freytag, (Sofiaskolan/STLS Stockholms stad och Institutionen för ämnesdidaktik). Och Camilla Gåfvels, Konstfack/ STLS.
  • Modell för professionsrelevanta självständiga arbeten i lärarutbildningen.Huvudsökande Veronica Flodin (Institutionen för ämnesdidaktik) och Helena Danielsson-Thorell (Anna Whitlocks gymnasium, Stockholms stad).

Under perioden 2022-2024 planeras utlysning av nya medel för utveckling av undervisningsutvecklande ämnesdidaktisk forskning i anslutning till STLS.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Maria Andrée

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Maria Andrée

Medlemmar

Anna-Karin Nordin

Adjunkt, Doktorand

Institutionen för ämnesdidaktik
Anna-Karin Nordin

Anna-Maija Norberg

FoU-enheten Stockholms stad

Ann-Sofie Jägerskog

Universitetslektor, SR hum/sam-ämnenas didaktik

Institutionen för ämnesdidaktik
Ann-Sofie Jägerskog

Attila Szabo

Affilierad forskare

Institutionen för ämnesdidaktik
Attila Szabo

Enni Paul

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Enni Paul

Inger Eriksson

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Inger Eriksson

Jenny Rosén

Universitetslektor, Docent

Institutionen för ämnesdidaktik
Foto av Maria Brunzell

Jessica Berggren

Stockholms stad

Kristina Danielsson

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Kristina Danielsson

Malin Tväråna

Forskare, Lektor

Institutionen för ämnesdidaktik
Malin Tväråna

Maria Christidis

Högskolelektor

Röda Korsets Högskola

Mattias Björklund

Botkyrka kommun

Per Anderhag

Affilierad forskare

Institutionen för ämnesdidaktik
Per Anderhag

Viveca Lindberg

Universitetslektor

Specialpedagogiska institutionen

Publikationer

Mer om projektet

Lokala ULF-samordningsgruppen

Den lokala ULF-samordningsgruppen vid Stockholms universitet består av:

Ordförande:
Maria Andrée, Institutionen för ämnesdidaktik: maria.andree@su.se (även vetenskaplig ledare STLS).

Ledamöter i samordningsgruppen:
Margareta Aspán, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen: margareta@buv.su.se
Camilla Bardel, Institutionen för ämnesdidaktik: camilla.bardel@su.se
Kristina Danielsson, Institutionen för ämnesdidaktik: kristina.danielsson@su.se
Joakim Edsjö, Fysikum: edsjo@fysik.su.se
Jari Linikko, Institutionen för specialpedagogik: jari.linikko@su.se
Jonas von Reybekiel Trostek, Institutionen för pedagogik och didaktik: jonas.trostek@edu.su.se
Joel Axberg, Botkyrka kommun: joel.axberg@botkyrka.se
Gunnar Holm, rektor Fryshusets gymnasium: gunnar.holm@fryshuset.se
Mari Isacson, Kunskapsskolan Sverige AB: mari.isacson@kunskapsskolan.se
Jonatan Lannemar, Nacka kommun: jonatan.lannemar@nacka.se

Adjungerade:
Niclas Westin, Stockholms stad (representant i Uppsalanodens styrgrupp): niclas.westin@stockholm.se
Anna-Karin Nordin, Institutionen för ämnesdidaktik, Stockholms universitet (koordinator inom ULF): anna-karin.nordin@su.se