Best paper award till tre DSV-forskare

I alla organisationer finns regelverk att förhålla sig till. Om verksamheten är komplex, som den kan vara exempelvis inom sjukvården, blir reglerna extra svåröverskådliga. Tre DSV-forskare har fått pris för sin forskning som handlar om hur man kan modellera regelverk.

11–13 september genomfördes forskarkonferensen BIR2024 i Prag, Tjeckien. Jöran Lindeberg, Martin Henkel och Eric-Oluf Svee, Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV), bidrog med den allra bästa artikeln, ansåg priskommittén – och tilldelade dem konferensens best paper award.

Vi fick en pratstund med Jöran Lindeberg som är doktorand på DSV.

Jöran Lindeberg, doktorand på DSV, Stockholms universitet.
Jöran Lindeberg är en av författarna till det vinnande konferensbidraget ”Modelling of Organisational Rules in Complex Adaptive Systems”. Foto: privat.

Grattis Jöran, hur känns det?

– Tack, det känns kul – och oväntat! Det här är mitt första best paper award, och det gav verkligen en kick framåt. Martin, Eric-Oluf och jag har lagt ner jättemycket tid på studien som presenterades, så det var roligt att det betalade sig.

Vad handlar artikeln om?

– Artikeln är en systematisk litteraturstudie av konceptuell modellering av organisatoriska regler. Konceptuell modellering innebär, vanvördigt uttryckt, att representera hur olika begrepp förhåller sig till varandra genom att dra streck mellan fyrkanter. Det som är nytt i vår artikel, och som priskommittén verkar ha uppskattat, är att vi i artikeln frågar oss vad som händer om modelleringen är teoretiskt grundad i att organisationer kan ses som komplexa adaptiva system. Gör man det så blir det mer fokus på bland annat att modellera hur agenter, exempelvis en organisatorisk enhet, tolkar och implementerar regler – alternativt kringgår, ignorerar eller glömmer bort dem. Det blir också mer fokus på att fånga vilka egenskaper organisatoriska regler har på systemnivå, snarare än att exakt visa hur en viss regel ska fungera.

Berätta kort om konferensen!

– BIR handlar om affärinformatik, inklusive mycket modellering. Det var första gången som jag deltog på den här konferensen. I år var vi flera deltagare från DSV:s enhet för informationssystem, vilket var kul. Det var många bra diskussioner med konstruktiva frågor och kommentarer till alla oss som presenterade, säger Jöran Lindeberg.

Best Paper Award-diplom från konferensen BIR2024.
Diplomet från konferensen BIR2024. Foto: privat.

Mer om forskningen

23rd International Conference on Perspectives in Business Informatics Research (BIR2024), genomfördes i Prag, Tjeckien, 11–13 september 2024.

Läs om konferensen

Best paper award gick till artikeln ”Modelling of Organisational Rules in Complex Adaptive Systems: a Systematic Mapping Study”, skriven av Jöran Lindeberg, Martin Henkel och Eric-Oluf Svee, Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV).

Mer om artikeln

Lindeberg, Henkel och Svee är alla verksamma inom forskningsämnet Affärsprocesser och verksamhetsmodellering

Kontaktuppgifter till Jöran Lindeberg

Kontaktuppgifter till Martin Henkel