Studera hos oss

Vill du vara med där framtidens informationsteknik (IT) utvecklas och lära dig den senaste tekniken inom datorer och mobiltelefoner? Om du dessutom är intresserad av hur människor effektivt kan använda sig av ny teknik, då är data- och systemvetenskap något för dig.

Gröna rummet i shared space Nodhuset
Shared space Nodhuset, Campus Kista. Foto: Ingmarie Andersson

Läs mer om data- och systemvetenskap

Våra utbildningar

 

Campus Kista - studera i en modern miljö

Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV, har cirka 5000 studenter med eget campus i Kista, 20 minuter med tunnelbanan norrut på blå linjen. DSV ligger i Nodhuset med moderna specialdesignade lokaler, ljus studiemiljö, flera IT-labb och stora föreläsningssalar med den allra senaste tekniken. Här finns också trevliga studieytor, café och kårlokal med restaurangkök.

Studenter på studentplanet
Studentplanet Nodhuset i Kista. Foto: Eva Dahlin

Hitta till oss i Kista

Lokalerna i Nodhuset

 

Möt våra studenter

Hör vad våra studenter har att säga om hur det är att studera data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet.

 

"Man får mycket svängrum att utvecklas som man vill"

Emilia Kaufeldt, student på Kandidatprogrammet i interaktionsdesign. Foto: Jens Olof Lasthein

– Interaktionsdesign är en bra blandning mellan programmering och kreativ design – en intressant ingång till teknikvärlden helt enkelt, säger Emilia Kaufeldt.

Emilia Kaufeldt, student på Kandidatprogrammet i interaktionsdesign

  

"Jag förstår nu att kommunikationen människa-datorinteraktion är minst lika viktig som teknik"

Sina Bastani Foto:Jens Olof Lasthein

– Man är mycket tillsammans med sin studiegrupp på utbildningen vid DSV, så det gäller att hitta balans mellan studier och det sociala livet, säger Sina Bastani.

Sina Bastani, student på Masterprogrammet i data- och systemvetenskap

 

Möt våra lärare

"Programmering är inte bundet till något fysiskt"

Beatrice Åkerblom Foto: Carina Bergholm

– Det finns inga begränsningar, varken i tid eller rum, för vad som går att hitta på med programmering, säger Beatrice Åkerblom

Beatrice Åkerblom, lärare och programansvarig för Kandidatprogrammet i datavetenskap på DSV
 

 

"Vi förbereder studenterna för hur arbetet på spelbolagen ser ut idag"

Emma Lindström och David Söderström. Foto: Aware Mustafa Taher

– Här får de lära sig hantverket, förstå hur en spelmotor funkar, hur du programmerar i den och hur du bygger upp systemen som finns i spelet.

Emma Lindström, lärare, och David Söderström, lärare och programansvarig på Kandidatprogrammet i datorspelsutveckling på DSV
 

"Med bättre kunskap om ny digital teknik skulle fler brott kunna klaras upp"

Stefan Axelsson Foto: Richard Kihlström/Stockholms universitet

– Jag brukar säga till mina studenter som älskar CSI och polisserier, där ett fåtal personer löser ett brott, att det i verkligheten krävs många specialister och flera som är inblandade för att få fällande dom, säger Stefan Axelsson.

Stefan Axelsson, professor, lärare och forskare på DSV

 

På denna sida