Om förhållandet mellan opera och film

Musikvetaren Johanna Ethnersson Pontara skriver om Turandot och Mission: Impossible i en ny artikel.

Man med hörlurar i operafoajé
Foto: Coline Haslé / Unsplash

Artikeln är publicerad i den brittiska tidskriften Music, Sound and the Moving Image.

I artikeln ’You Want Drama? Go to the Opera!’ undersöker hon förhållandet mellan opera och film genom en närstudie av hur Puccinis opera Turandot interagerar audio-visuellt med filmens fiktiva värld i actionfilmen Mission: Impossible – Rogue Nation (Christopher McQuarrie, 2015).

Johanna Ethnersson Pontara argumenterar för att filmen visar på en förskjutning av gränsen mellan fiktion och verklighet som i sin tur har betydelse för förståelsen av filmen som ett möte mellan opera och film.

Om Johanna Ethnersson Pontara

Johanna Ethnersson Pontara. Foto: Niklas Björling.

Johanna Ethnersson Pontara är lektor och docent i musikvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar på opera, särkilt med inriktning på performance-teori och representation av kön. Johanna Ethnersson Pontara är ansvarig för ämnet musikvetenskap vid institutionen och studierektor för forskarutbildningen i musikvetenskap.

Mer om hennes forskning

Mer läsning

18/6, 2024: Forskning om operasång som kvinnlig egenmakt

Mer lyssning