Om förhållandet mellan opera och film
Musikvetaren Johanna Ethnersson Pontara skriver om Turandot och Mission: Impossible i en ny artikel.
![Man med hörlurar i operafoajé](/polopoly_fs/1.746567!/image/image.png_gen/derivatives/landscape_690/image.png)
Artikeln är publicerad i den brittiska tidskriften Music, Sound and the Moving Image.
I artikeln ’You Want Drama? Go to the Opera!’ undersöker hon förhållandet mellan opera och film genom en närstudie av hur Puccinis opera Turandot interagerar audio-visuellt med filmens fiktiva värld i actionfilmen Mission: Impossible – Rogue Nation (Christopher McQuarrie, 2015).
Johanna Ethnersson Pontara argumenterar för att filmen visar på en förskjutning av gränsen mellan fiktion och verklighet som i sin tur har betydelse för förståelsen av filmen som ett möte mellan opera och film.
Om Johanna Ethnersson Pontara
![](https://www.su.se/polopoly_fs/1.590049!/image/image.jpg_gen/derivatives/box_690/image.jpg)
Johanna Ethnersson Pontara är lektor och docent i musikvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon forskar på opera, särkilt med inriktning på performance-teori och representation av kön. Johanna Ethnersson Pontara är ansvarig för ämnet musikvetenskap vid institutionen och studierektor för forskarutbildningen i musikvetenskap.
Mer läsning
18/6, 2024: Forskning om operasång som kvinnlig egenmakt
Mer lyssning
4/11, 2023: Johanna Ethnersson Pontara om operasångerskor på film i Sveriges radio
Senast uppdaterad: 27 juni 2024
Sidansvarig: Institutionen för kultur och estetik