Han disputerar om högstadielevers skolresultat

Varierande betygsgenomsnitt och resultat på nationella prov beror framförallt på elevens olika egna förmågor, inte på yttre faktorer som elevens bakgrund, ort eller läraren. Det är några saker Björn Boman kommer fram till i sin doktorsavhandling, som han försvarar den 16 november.

Vad handlar din forskning om?

Min forskning handlar om skolresultat i grundskolans senare år, främst årskurs 9. Specifikt om de faktorer som bäst tycks kunna förklara variation i betygsgenomsnitt, nationella provresultat, och PISA-resultat. Jag har använt både individuella data från omfattande databaser, däribland PISA, och aggregerade data från bland annat Skolverket. De variabler som jag har utgått från är testad kognitiv förmåga, icke-kognitiva förmågor, som till exempel självskattad förmåga att klara av skolarbetet, socioekonomisk status, lärarkompetens, migrationsbakgrund, och geografisk position.

Vad är det viktigaste du kommer fram till?

Det viktigaste jag har kommit fram till är att kognitiv förmåga är den viktigaste faktorn följt av icke-kognitiva förmågor, och att socioekonomisk status och migrationsbakgrund inte har särskilt starka samband när man inkluderar alla dessa variabler i statistiska modeller. Detsamma gäller till stor del lärarkompetens och geografisk position. Ett annat fynd är att aggregerade data kan ge en grovhuggen bild av skolresultat, till exempel skillnader mellan Sveriges cirka 290 kommuner, men att individuella data är mer tillförlitliga, särskilt om de innehåller mått på kognitiv förmåga.

Vad hoppas du att dina resultat ska användas till?

Jag hoppas kunna bidra till debatten om skolresultat i bredare mening, både inom och utanför forskning. Framför allt hoppas jag att det blir fokus på kognitiva förmågor och icke-kognitiva förmågor och hur man kan förstärka dem genom att anstränga sig, bli uppmuntrad till att läsa på fritiden, hålla sig i fysiskt bra trim, ha kompetenta lärare som stimulerar och skapar bra ramar i klassrummet etc. Dock vill jag inte att något fynd ska användas som ett slagträ i debatten och att man verkligen läser det jag kommer fram till noggrant innan man börjar dra långtgående slutsatser.

Hur kom det sig att du blev intresserad av att forska om just skolresultat?

Jag har varit intresserad av sambanden mellan intelligens, personlighet/icke-kognitiva förmågor och skolresultat ända sedan jag började studera till lärare för över 15 år sedan och läste tidskrifter som Intelligence och Personality and Individual Differences. Det är på sätt och vis anmärkningsmärkt att så många forskar om så pass icke betydelsefulla faktorer som socioekonomisk status och lärarkompetens när variationen i skolresultat bäst förklaras av kognitiva och icke-kognitiva förmågor och att detta har varit känt länge. Samtidigt vet jag som lärare att det är extremt viktigt med bra lärare och det är något som kan stimulera och skapa bra förutsättningar för lärande. Alla elever förtjänar tillräckligt kompetenta lärare, förutsatt att de själva kan bete sig korrekt mot sina lärare, oavsett om lärarna i slutändan ger dem höga betyg eller inte. Dessutom tycker jag att det är intressant att få en överblick av Sveriges skolresultat genom att studera kommuner.

Vad händer nu? Kommer du att fortsätta med ny forskning?

Jag har redan skapat ramarna för ett potentiellt postdokprojekt som handlar om framgångsrika elever med utländsk bakgrund, men det återstår att se vart jag tar vägen gällande universitet och institution. Dock är jag öppen för att forska om annat, både inom och utanför pedagogik. Exempelvis har jag en multidisciplinär bok på gång på förlaget Springer Nature, som bygger på min egen teori parallelization, samt en mängd andra artiklar inom pedagogik, psykologi, kulturhistoria och internationella relationer.

Du har planer på att skapa en YouTube-kanal, berätta mera!

Ja, jag tänkte skapa en vetenskapligt relaterad men samtidigt opolitisk YouTube-kanal, främst på engelska, som motvikt till alla propagandistiska debattörer och influencers.  Där tänkte jag även lägga upp föreläsningar om skolresultat och annat som berör forskning eller andra ämnen som jag är intresserad av. Målet är att belysa en del spännande ämnen och vara rättfram utan att vara polariserande, provocerande eller kontroversiell.

Foto på Björn Boman
Björn Boman, Institutionen för pedagogik och didaktik

Disputation

Björn Boman försvarar sin avhandling den 16 november, kl 13-16