Appen "Svenska runstenar" guidar till en runsten nära dig

Är du intresserad av runstenar? Då ska du ladda ned appen ”Svenska runstenar”. I de olika landskapsguiderna kan du med hjälp av en interaktiv karta se exakt var det finns runstenar i Sverige – du får veta om det är lätt att ta sig dit och i vilket skick stenen är. Appen är utvecklad av runforskaren Sofia Pereswetoff-Morath vid Stockholms universitet tillsammans med Umami Produktion.

Rött run-R, kartor med runstenar, bild på runsten och text
Appen Svenska runstenar.

Appen ”Svenska runstenar” är den första i sitt slag och innehåller idag 1300 av Sveriges ca 2000 runstenar – alla de runstenar som är tillgängliga i Norrland (Gästrikland, Medelpad och Hälsingland) och Svealand (Uppland, Södermanland, Västmanland, Värmland och Närke). Hösten 2024 kommer även Götaland.

”eubern + ok × saen + þaiR × raistu × stain × eftriR × þorfroþ × boata × ikiþoru

Iobiorn ok Svæinn þæiR ræistu stæin æftiR þorfreð, boanda Ingiþoru
Jobjörn och Sven, de reste stenen efter Torfred, Ingetoras man
(U 121)

Appen är unik eftersom det är första gången som användaren får veta inte bara var stenen är placerad, utan också i vilket skick stenen är. Användaren får information om stenen är uppmålad eller inte (dvs. om man har fyllt i färg som har bleknat) och om den är hel eller skadad. Tack vare det kan man bättre planera vilka besöksmål man vill lägga sin tid på. Alla runstenar som är med i appen har ett betyg med 1–5 stjärnor beroende på sitt skick, där fem stjärnor innebär ett perfekt besöksmål medan en stjärna innebär att runstenen inte går att skilja från en vanlig sten.

Varför göra en runstensapp, Sofia Pereswetoff-Morath?

Sofia Pereswetoff-Morath vid en runhäll.
Sofia Pereswetoff-Morath. Foto: Magnus Källström

– Det är svårt att hitta runstenar även om man är jätteintresserad, säger Sofia. – Många stenar är flyttade på och står inte kvar på sina ursprungliga platser. Andra stenar har försvunnit och jag har varit med om att folk försöker hitta dem trots att stenarna inte längre är där. Det kan bli förvirrande, förklarar Sofia.

Appen visar därför bara de runstenar som finns kvar och som är tillgängliga för ett besök – inga stenar som saknas är med i appen. På så sätt blir det lättare för allmänheten att planera och genomföra en runstensutflykt, t.ex. för en familj eller skolklass.

– Appen är ett perfekt planeringsverktyg för lyckade runstensexkursioner!

Vad är det bästa med en runstensapp och digital skyltning?

– Runstenar brukar ha informationsskyltar, men många stenar saknar nu skylt eller så är skylten förstörd av väder och vind, berättar Sofia. – Även om skylten finns, innehåller den ofta föråldrad information. Med digital skyltning i appen kan jag när som helst uppdatera runstenens text, uppläsning och tolkningen av innehållet och användaren får alltid aktuell information om runstenen.

Hur lång tid har det tagit att utveckla appen?

– Projektet pågick i ett och ett halvt år och finansierades av Familjen Kamprads stiftelse och Åke Wibergs stiftelse, säger Sofia. – Jag är väldigt tacksam för deras stöd. Projektet kommer dock att fortsätta – under hösten 2024 kommer Götaland och därefter en engelsk version av appen.

Rapportera och fotografera!

Det kommer även att finnas en rapporteringsfunktion i appen där besökare av en runsten kan rapportera om något i guiden inte stämmer. Tills vidare går det att mejla Sofia Pereswtoff-Morath (se nedan).

– Bidra gärna med ditt eget fotografi av runstenar till appen, uppmanar Sofia.

Mejla gärna kommentarer och fotografier till spm@su.se.

Sofia Pereswetoff-Morath

Om runstensappen i Sveriges radio

Sofia Pereswetoff-Morath medverkar i Vaken med P3 & P4:
Med Peter Sundberg och Alfred Sjelvgren [2024-06-10 ca 05:18:48–05:23:52 tim.]

Radioreportern letar runsten:
Morgon i P4 Sörmland [2024-06-11 ca 01:16:05–01:19:43 tim.]

Inslag av P4 Sörmland Historia
Nu kan du leta runstenar – med hjälp av en app [2024-06-13]

Facebook: Applikationen Runstenar i Sverige

Om uppdateringar i appen, med mera.

Facebook: Applikation Runstenar i Sverige

Ladda ned Runstensappen

Rött run-R mot stengrå bakrund
Runstensappens ikon i App Store (iPhone) och Google Play (Android).

iPhone App Store: Svenska runstenar

Android Google Play: Svenska runstenar

Eller sök på ”Runstenar” i App Store eller Google Play och leta efter ikonen med ett rött runstens-R. Se även QR-koder nedan.

I appen behöver du ladda ned guider för respektive landskap, vilket med fördel görs när du har tillgång till wifi. Därefter går det att använda appen utan wifi. De nedladdade guiderna går att ta bort (under Inställningar).

Gör så här

1. Ladda ner appen.
  2. Klicka på en av guiderna, t.ex. Uppland, och ladda ner den.
  3. I den interaktiva kartan klickar du på den röda runsten som du är intresserad av och därefter på runstenens namn som visas.
  4. Du får upp en informationssida med bild och text. När du backar tillbaka till kartan är runstenen grön, så du vet att du har besökt den. Dina besökta runstenar går att nollställa via menyn.
  5. Om du råkar veta vilket signum en runsten har (t.ex. U 121), men inte vet exakt var den står, finns det en sökfunktion överst i kartan: sök på U 121 (eller bara 121).
  6. Det går att växla mellan karta och satellitvy och så småningom kommer en funktion med vägbeskrivning att finnas (Hitta hit).
QR-koder App Store och Google Play
QR-koder till App Store och Google Play.

Uppdateringar i appen

Se Facebook: Applikation Runstenar i Sverige