Utmärkelsen ”För nit och redlighet i rikets tjänst” till Malin Tesfazion och Gunlög Sundberg

Malin Tesfazion och Gunlög Sundberg vid Institutionen för svenska och flerspråkighet har tilldelats utmärkelsen 2024 ”För nit och redlighet i rikets tjänst” vid Stockholms universitet. Ceremonin hölls i Spökslottet på Drottninggatan den 27 maj.

Malin Tesfazion och Gunlög Sundberg
Malin Tesfazion och Gunlög Sundberg. Foto: Linda Habermann.

Så mycket man hunnit med!

Vad betyder den här dagen för dig?

Malin:

– Förutom att det känns högtidligt att bli uppmärksammad på detta sätt har dagen inneburit att jag reflekterat lite extra över mitt arbetsliv så här långt. Så mycket man hunnit med! Jag började min yrkesbana på dåvarande Lärarhögskolan i Stockholm som ung, nyutexaminerad teckenspråkstolk. Efter många år som tolk utbildar jag nu blivande tolkar och det känns fint att ge tillbaka av både erfarenhet och yrkeskompetens.

Gunlög:

– Eftersom jag är (nästan) nypensionerad så kände jag att det blev en högtidlig avslutning på mitt akademiska yrkesliv, inte bara vid institutionen utan också på Stockholms universitet som arbetsplats.

Vad är det som gör SU till en så bra arbetsplats?

Malin:

– För mig är arbetsklimatet och framtidstron väldigt inspirerande. Att ständigt befinna sig i en lärandekontext med vuxna reflekterande människor är en ynnest och jag upplever att Stockholms universitet generellt är bra på att tillvarata medarbetarnas kompetens.

Gunlög:

– Stockholms universitet är en stor arbetsplats som rymmer såväl ett gemensamt kunskapsuppdrag som en mångfald av olika perspektiv, fantastiska medarbetare och kompletterande kompetenser. Jag är tacksam för alla kollegor på Institutionen för svenska och flerspråkighet som också speglar den här mångfalden.

Tiden går, och en klocka kan vara bra att ha även för nästa fas i livet.

Vilken gåva har du valt?

Malin:

– Jag valde en konstvas från Kosta Boda av Ernst Billgren. Den är väldigt vacker, med ett björnhuvud som tittar upp i botten på vasen.

Gunlög:

– Tiden går, och en klocka kan vara bra att ha även för nästa fas i livet.

Malin Tesfazion (Tolk- och översättarinstitutet, Institutionen för svenska och flerspråkighet)

Gunlög Sundberg (Svenska och nordiska språk, Institutionen för svenska och flerspråkighet)

För nit och redlighet i rikets tjänst

"Arbetstagare som jobbat statligt under minst 30 år kan tilldelas utmärkelsen "För nit och redlighet i rikets tjänst", NOR. Myndigheten där arbetstagaren är anställd beslutar om vem som tilldelas utmärkelsen. Arbetstagaren kan välja mellan guldmedalj, kristallskål/konstglas eller armbandsur av guld."

Text från Arbetsgivarverket.se.