Olle Josephson-seminariet

Olle Josephson-seminariet är ett årligen återkommande seminarium vid Institutionen för svenska och flerspråkighet inom ramen för Högre seminariet i nordiska språk. Olle Josephson är professor emeritus i nordiska språk och seminariet anknyter på ett eller annat sätt till hans mångsidiga verksamhet.

Glasdiamanter i olika färger. Foto: Jiri Vaclavek, MostPhotos
Foto: Jiri Vaclavek, MostPhotos

Kalender

Seminariet hålls en gång per år, en onsdag i (oftast) mars inom Högre seminariet kl. 13.00–14.30, på Zoom.

Kalender forskning

Samtliga högre seminarier och kollokvier vid institutionen

Denna sidas webbadress: su.se/svefler/ollejosephsonsem

Arkiv

Arkiv Olle Josephson-seminariet 2018–2023 (264 Kb)

Om Olle Josephson

Olle Josephson. Foto: Pia Nordin

Olle Josephson, professor i nordiska språk, pensionerades från Institutionen för svenska och flerspråkighet 2017, där han med längre eller kortare avbrott varit verksam sedan slutet av 1970-talet.

Under perioden 2000–2008 var han chef först för Svenska språknämnden, sedan för Språkrådet. Hans forskning under 2000-talet har därför kretsat mycket kring språkvård och språkpolitik. Men han har också sedan längre tillbaka forskat om sakprosa, textanalys och skrivande. Ibland har detta arbete haft anknytning till skola eller högre utbildning, ibland har det handlat om folkligt skriftbruk i historiskt perspektiv, gärna med folkrörelseanknytning.

Han är också känd för en bredare allmänhet genom språkspalter i Svenska Dagbladet, och i andra medier.

Olle Josephson

På denna sida