Zooma med metallindustrin

Vill du ge dina elever inblick i hur kemikunskaper är relevanta i dagens metallindustri? Under vårterminen 2024 erbjuder sig medarbetare från Alleima, SWERIM, Scania och fler företag att zooma in till gymnasieklasser. Fram till 20/1 kan du anmäla din klass. Själva Zoombesöket bokar du i samråd med "din metallexpert" så att tidpunkten passar er båda.

Bilderna visar exempel på produkter som tillverkas i svensk metallindustri.

Aktuella titlar

Titlarna på möjliga onlinepresentationer visas nedan.

Aktuella digitala besök

Företag Titel på presentation och kort beskrivning
Alleima

Ståltillverkning idag

Varför finns så många sorters stål? Hur tillverkas det idag och vilken roll spelar Sverige internationellt? Hur påverkas stålproduktionen av krav på kvalitet, ekonomi och hållbar utveckling? 

Scania

Gjutjärn och onlineköp

De flesta saker du köper online fraktas någon del av resan till dig med ett tungt fordon. En del i att göra denna frakt så klimatsmart som möjligt är att exempelvis lastbilarnas motorer, som väger omkring 400 kg, tillverkas på ett så miljövänligt sätt som möjligt. Hur påverkas gjutjärns egenskaper av dess kemiska sammansättning? Detta får du veta mer om under detta digitala studiebesök i Södertälje.

Inför besöket

När anmälan har stängts fördelas besöken och inom en vecka får du en bekräftelse. Därefter kontaktar "din metallexpert" dig direkt för att planera besöket i följande steg:

  1. Ni kommer överens om en tid, som passar er båda, för presentationen i klassrummet.
  2. Ni stämmer av vilka förkunskaper elevernas har, antingen genom via mail eller ett kort digitalt möte. Samtidigt kommer ni överens om några begrepp som du som lärare kan ta upp i klassrummet i förväg.
  3. Vilken digital länk mötet ska hållas i.
  4. Inför mötet får du en länk till en utvärdering som vi arrangörer önskar att eleverna besvarar.

Under besöket

"Din metallexpert" ger en digital presentation samt svarar på dina elevers frågor. Hen kan även ge en liten filmad rundtur på sitt labb eller vid sin dator för att visa hur arbetet går till i praktiken. Dessutom berättar hen om hur det är att arbeta i metallindustrin och tpsar om olika utbildningar som kan leda dit. 

Ur syftestexten

Undervisningen [...] ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om naturliga såväl som av människan skapade kemiska processer. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förståelse av kemins betydelse för klimat, miljö och människokroppen samt kunskaper om kemins olika tillämpningar inom till exempel utvecklingen av nya läkemedel, nya material och ny teknologi. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett naturvetenskapligt perspektiv på vår omvärld. I undervisningen ska aktuell forskning och elevernas upplevelser, nyfikenhet och kreativitet tas till vara. Undervisningen ska också bidra till att eleverna, från en naturvetenskaplig utgångspunkt, kan delta i samhällsdebatten och diskutera etiska frågor och ställningstaganden.

Ur det centrala innehållet för kemi 1

  • Redoxreaktioner, inklusive elektrokemi. 
  • Energiomsättningar vid fasomvandlingar och kemiska reaktioner. 
  • Utvärdering av resultat och slutsatser genom analys av metodval, arbetsprocess och felkällor.
  • Ställningstagande i samhällsfrågor utifrån kemiska modeller, till exempel frågor om hållbar utveckling.
 

Detta är en del av Vinnovaprojektet "Kompetensförsörjning i metallindustrin - KOMPLÄTT" och arbetspaket 2 "Väcka intresset hos framtidens ingenjörer - VIFI".

Projektpartners

Luleå Tekniska Universitet (LTU, projektledare), Swerim, Jernkontoret, KRC, KTH, Alleima, SSAB, Vargön, Boliden, LKAB, Northvolt, Scania, CV, Höganäs, Ovako och Outokumpu.

Mer information om VIFI

På denna sida