Lärande för hållbar utveckling med ett kemiperspektiv

Följande fyra olika undervisningsupplägg utvecklades under läsåret 2022/2023 av verksamma kemi- och NO-lärare under ledning av Cecilia Dudas, förstelärare i kemi på Globala gymnasiet i Stockholm.

Planetära gränser 2015 (Bildkälla: J. Lokrantz/Azote baserad på Steffen et al. 2015, https://www.stockholmresilience.org/research/planetary-boundaries.html

LÄNK till artikel om projektet, Cecilia Dudas 2022

 

Charlotte Husberg (Dalslundsskolan, Burlöv), Ingela Bursjöö (Montessoriskolan Elyseum, Göteborg) och Jessica Eriksson (Eriksdalsskolan, Stockholm), utgick från samtliga planetära gränsvärden till ett projekt för kemiundervisningen i åk 9. I projektet delades eleverna in i grupper, där varje grupp tilldelades en planetär gräns. De fick läsa mer om, och göra en laboration om sitt gränsvärde. Som avslutning fick eleverna spela in en individuell podd där de beskriver vad de kommit fram till, och värdera olika åtgärder.

Husberg-Bursjoo-2022-LHU-planetara-gransvarden (425 Kb)

 

Conny Ängsbäck (Falu Frigymnasium, Falun), har utarbetat ett projekt runt återvinning av fosfat för kemi 1 på gymnasiet. Projektet baseras på en laboration om fosfatåtervinning (ett Kemins dag-experiment 2020), som visar hur fosfat kan utvinnas ur slamaska. Projektet är ett exempel på hur kemi kan relateras till samhällsfrågor, om hur vi kan hantera en ändlig råvara som fosfor och vikten av återvinning.

Globala mål

12.2 Hållbar förvaltning och användning av naturresurser.
12.4 Ansvarsfull hantering av kemikalier och avfall.

Sveriges miljömål

Ingen övergödning.

Planetära gränser

Påverkan på biogeokemiska flöden.

Angsback-2022-Fosfatatervinning (204 Kb)

 

Marika Davidsson (Olympiaskolan, Helsingborg) utarbetade ett projekt för Kemi 2 på gymnasiet. Eleverna fick analysera och jämföra ett vattenprov från naturen (bäck, sjö, damm, hav…) med kranvatten från sitt hem med avseende på hårdhet, alkalinitet och pH. Som examination skrev eleverna en vetenskaplig rapport. I projektet blev det tydligt hur intresserade och engagerande både elever och lärare blev, när ingen på förhand visste vilka resultat elevernas analyser skulle ge. Projektet kopplade till ett antal mål.

Globala målen

6.1 Säkert dricksvatten för alla.
6.6 Skydda och återställ vattenrelaterade ekosystem.
14.1 Minska föroreningarna i havet
14.3 Minska havsförsurningen
15.1 Bevara, restaurera och säkerställ hållbart nyttjande av ekosystem på land och i sötvatten.

Sveriges miljömål

Grundvatten av god kvalitet

Planetära gränser

Färskvattenanvändning, Övergödning
Biogeokemiska flöden.
Davidsson-2022-vattenprojekt (203 Kb)

 

Anna Stålberg (Kungsholmens Västra gymnasium, Stockholm), utarbetade ett projekt om miljögifter i havet för kemi 2 på gymnasiet. I korthet innebar projektet att eleverna undersökte hur organiska miljögifter påverkar havet. Projektet avslutades med ett seminarium där eleverna fick diskutera organiska miljögifters användning och lagstiftning. Eleverna fick också ta ställning till om existerande lagstiftning räcker eller om den behöver skärpas.

Globala målen

15.1 Bevara, restaurera och säkerställ hållbart nyttjande av ekosystem på land och i sötvatten.
12.4 Ansvarsfull hantering av kemikalier och avfall.
14.1 Minska föroreningar i haven.

Sveriges miljömål

Hav i balans samt levande kust och skärgård, Giftfri miljö.

Planetära gränser

Förlust av biologisk mångfald
Davidsson-2022-vattenprojekt (203 Kb)

På denna sida