Hannas Hus

Kemikalieinspektionen har i samarbete med andra myndigheter och organisationer varit med och tagit fram material till förskolor och skolor. Förhoppningen är att minska antalet olyckor kopplade till användningen av kemikalier i vardagen.

Hannas Hus- material till skola och förskola

Varje år skadas barn och ungdomar på grund av att de har kommit i kontakt med farliga kemiska produkter som är vanliga i våra hem, såsom tändvätska, maskindiskmedel eller tvättmedel. För att öka medvetenheten hos både barn och ungdomar om den viktiga varningsmärkningen har Kemikalieinspektionen i samarbete med andra nordiska myndigheter och Nordiska ministerrådet tagit fram Hannas hus.

Hannas hus är även tänkt som ett verktyg för lärare i undervisningen om kemikalier och kemiska produkter.

I Hannas virituella hus kan elever klicka sig runt bland olika vardagssituationer i hemmet och svara på frågor om varför Hannas mamma, syster, pappa eller bröder gör på ett visst sätt, i kontakten med farliga kemiska produkter.

Genom att klicka på följande länk kommer du till materialet: Hannas Hus