Zooma med en doktorand HT24

Vill du få aktuell kemiforskning förklarad live i klassrummet av en ung forskare? Under höstterminen 2024 erbjuder sig 21 unga kemiforskare från LU i Lund SU, LTU i Luleå och i Stockholm, att zooma in till gymnasieklasser. Fram till 27/8 kan du anmäla din klass. Själva Zoombesöket bokar du in i samråd med "din" forskare så att tidpunkten passar er båda.

Hur går det till?

Under besöket

Doktoranden zoomar in till ditt klassrum, ger en presentation samt svarar på dina elevers frågor. Doktoranden kan även ge en liten filmad rundtur på sitt labb eller vid sin dator för att visa hur forskningen i praktiken går till. Dessutom berättar hen om hur det är att arbeta som forskare och tipsar om olika utbildningar som kan leda dit. Eftersom besöken görs av forskarstuderande från hela världen sker de flesta av besöken på engelska.

Artikel från Umeå universitet om en doktorands Zoombesök HT21

När?

Anmälan är öppen till 27 augusti och du får svar på vilket föredrag du har fått inom ett par veckor. Därefter tar "din" forskare kontakt med dig för att boka in ett Zoombesöket under höstterminen 2024 vid ett tillfälle som passar er båda.

Inför besöket

Doktoranderna och de unga forskarna tycker att detta projekt är roligt, men också utmanande, eftersom de inte är så vana vid att presentera sin forskning för elever. Ett tips är att boka ett förmöte med doktoranden för att prata om elevernas förkunskaper och komma överens om några begrepp som du kan ta upp i klassrummet i förväg.

Inför mötet får du efter överenskommelse med "din" forskare

• en Zoom-länk till det digitala mötesrummet.
  • en länk till en utvärdering som vi arrangörer önskar att eleverna besvarar.

Föredrag hösten 2024

Tre lärosäten har gått samman och erbjuder följande föredrag, som presenteras ämnesvis. (Vissa skulle kunna platsa i flera kategorier.)

Biokemi  Beskrivning av föredragen HT24 (289 Kb)

B1 Andas! – protonöverföring i cellandningen (svenska)
B2 Photosynthesis and Quantum chemistry - From Light to Energy (engelska)
B3 Have you ever wondered how DNA is organised in a nucleus that is a fraction of its size? (engelska)
B4 Feed your mitochondria! – from food to energy (engelska)
B5 From molecules in water to microbes (engelska)

Biogeokemi  Beskrivning av föredragen HT24 (289 Kb)

G1 Kan metaller från den gröna omställningen påverka miljön och människor? (svenska)
G2 Geochemistry and long term health (engelska)
G3 How can uranium from mining be controlled? (engelska)
G4 Biogeochemical studies of the Arctic carbon cycle (engelska)
G5 Climate change in the Arctic: Will a warmer Arctic emit more CO2? (engelska)
G6 How do chemicals affect our health? (engelska/svenska)
G7 Exploring Mercury: from Land to Sea in the Baltic Coastline (engelska)
G8 Acid Mine Drainage: The Hidden Hazard (engelska)

Materialkemi och beräkningskemi  Beskrivning av föredragen HT24 (289 Kb)

M1 Laboratory in your pocket: from clinical diagnostics to environmental control (engelska)
M2 ZTH - Elektronlampknapp: atomiska magneter (svenska)
M3 Unravelling the world of plastics (engelska)
M4 Development and Application of Quantum refinement for time-resolved crystallography
M5 Salty chemistry – an investigation of (un)familiar electrolyte solutions

Organisk kemi  Beskrivning av föredragen HT24 (289 Kb)

O1 Using old tricks to start a Green Revolution in Synthetic Organic Chemistry (engelska
O2 Predicting reaction mechanisms with computers (engelska)
O3  Stabilisering och reaktivitet av en tyngre N2-analog (svenska)

För vem?

Besöken är tänkta att hållas i någon av följande kurser:

• Kemikurser på gymnasiet.
  • Naturkunskap 2 på gymnasiet.

Varje lärare kan endast boka in ett besök per omgång, men det går bra att bjuda in flera klasser vid samma tillfälle. Anmäl dig enbart om du vill bjuda in en doktorand till ditt klassrum och be kollegor att anmäla sig själva.

Om du skulle få förhinder från att ta emot besöket behöver du höra av dig till doktoranden och till jenny.olander@krc.su.se för att avboka.

I listan över föredrag ser du vilka som ges på engelska respektive svenska. Varje föredrag ges upp till tre gånger och principen först till kvarn kommer att tillämpas vid fördelning av föredrag.

Anmälningslänk

Anmmäl dig senast 27 augusti genom att fylla i nedanstående formulär:

Länk till anmälan

Här kan du anmäla dig till utskick om projektet

Mer info

Medverkande lärosäten HT24

Koppling till ämnesplanen i kemi

Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förståelse av kemins betydelse för klimat, miljö och människokroppen samt kunskaper om kemins olika tillämpningar inom till exempel utvecklingen av nya läkemedel, nya material och ny teknologi. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett naturvetenskapligt perspektiv på vår omvärld. I undervisningen ska aktuell forskning och elevernas upplevelser, nyfikenhet och kreativitet tas till vara. Undervisningen ska också bidra till att eleverna, från en naturvetenskaplig utgångspunkt, kan delta i samhällsdebatten och diskutera etiska frågor och ställningstaganden, Skolverket (2011b). Ämnesplan i kemi för gymnasiet