100 deltagare från hela världen på SU:s första konferens om modellering av smittspridning

Den första forskarskolan European Summer Program in Infectious Disease Analysis and Modelling (ESPIDAM) gick av stapeln i Albano sista veckan i juni I år. Konferensen samlade ungefär 100 deltagare från Europa och även andra världsdelar. – Jag hoppas ESPIDAM blir en årlig tradition, säger Tom Britton, professor vid Matematiska institutionen, som arrangerade forskarskolan.

Victor Lópes de Rioja

Målgruppen för ESPIDAM är doktorander, postdoktorer och forskare vid folkhälsomyndigheter, samt andra som vill lära mer och fördjupande om olika apsekter av statistisk analys och modellering av spridning av smittsamma sjukdomar.

- Om ESPIDAM blir av nästa år kommer jag gärna tillbaka säger Victor Lópes de Rioja från Universitat Politecnica de Catalunya. Han är en av hundra deltagare på European Summer Program in Infectious Disease Analysis and Modelling. ESPIDAM arrangerades för första gången i år i regi av Matematiska institutionen.

- Jag nätverkar med postdoktorer, doktorer och forskare inom hälsa från universiteter och myndigheter, både från Sverige och andra länder. Tack vare att det har erbjudits sex olika kurser under veckan, har jag kunnat hitta en kurs som är väldigt utvecklande för mig, säger han

ESPIDAM mottog ekonomisk stöd av bl a Marcus Wallenbergs stiftelse för internationellt vetenskapligt samarbete. Läs mer om konferensen här.