Matematiska institutionen under sommaren

Här hittar du information om hur du når oss under sommaren, om omtentor i augusti, och om början av höstterminen.

Studenter som sitter i gräset i solskenet, fler studenter i bakgrunden.
Välkomstdagen och välkomstaktiviteter för nya studenter augusti 2022. Foto: Jens Olof Lasthein

Nå oss under sommaren

Vi har lägre bemanning under sommaren eftersom många är på semester. Om du skriver till någon som är på semester kan du få ett autosvar, så var uppmärksam på det. Om det står att personen är på semester och ditt ärende är brådskande, skicka det vidare till studentexpeditionen (studentexpedition@math.su.se), den adressen bemannas hela sommaren.

Här hittar du fler kontaktuppgifter till oss

Öppettider på Stockholms universitets campus

Omtentor i augusti

Många kurser har en omtenta i augusti. Kom ihåg att anmäla dig i god tid om du ska skriva en sådan! Anmälan öppnar vanligen en månad innan tentan och stänger 10 dagar innan, och vi har inte möjlighet att ta emot sena anmälningar. Du ska kunna anmäla dig till tentor på kurser där du har varit registrerad de senaste två åren, om din registrering är äldre behöver du kontakta studentexpeditionen för omregistrering för att kunna anmäla dig.

Tentamensschema för Matematiska institutionen

Allmän info om tentor, anmälan, och vad du ska tänka på infor skrivningen

Höstterminen 2024

Höstterminen börjar 2 september, fast vissa programupprop och annan introduktion börjar redan veckan innan, liksom välkomstaktiviteter.

Observera att vissa kurser ges via, eller i samarbete med, KTH och börjar en vecka innan, eftersom KTH:s hösttermin börjar 26 augusti.

Programupprop för kandidatprogram, och kursintroduktion för Matematik I

Välkomstdagen 30 augusti och andra välkomstaktiviteter

Kom ihåg mitt i sommaren - svarskrav och sen anmälan

Om du blir erbjuden en plats eller reservplats i första antagningsbeskedet, tänk på att du måste tacka ja till platsen för att inte förlora den i andra antagningsbeskedet.

Mer information om svarskrav hos Antagning.se

Om det är någon kurs du vill läsa men inte har sökt, så öppnar sen anmälan via Antagning.se den 15 juli. Alla eller i princip alla våra kurser kommer att öppna för sen anmälan (dock inte programmen), men sök så tidigt som möjligt för bästa chans att få plats, eftersom först till kvarn gäller vid sen anmälan.

Villkor eller struken?

Om du blivit struken för att du bedömts om obehörig till en kurs du sökt, men anser att du är behörig, ska du kontakta studievägledningen. Om du är antagen med villkor kommer vi att gå igenom villkoren inför terminsstart, och om vi tycker att du redan är behörig så tar vi bort villkoret. Kontakta studievägledningen om villkoret ligger kvar vid terminsstart och du tycker att du är behörig (om kursen har kortare registreringstid, hör av dig innan webbregistrering stänger).

För att få läsa en kurs där du är antagen med villkor måste du vara behörig vid kursstart (eller i praktiken när webbregistrering stänger, om det är efter kursstart).

Mer om villkor eller vad du kan göra om du blivit struken

Webbregistrering

Du måste webbregistrera dig i Ladok för att behålla din plats på kurser där du är antagen. För att logga in i Ladok behöver du ett bekräftat Antagning.se-konto eller ett eduID-konto (du kan alltså inte logga in med studentkonto från Stockholms universitet, om du inte först har höjt tillitsnivån på detta via eduID).

Mer information om inloggning i Ladok

Webbregistrering på höstens kurser öppnar 5 augusti och du kan då se i Ladok när registrering stänger. För de flesta kurser är registrering öppen tills tre veckor in på kursen, men det finns undantag:

• Matematik I, alla varianter inklusive ULV- och VAL-versioner samt fortsättningsregistrering för de som började kursen på halvfart våren 2024: sista dag för registrering är måndag 26 augusti.
  • Kurser som ges på KTH, alltså kurserna med kurskod DA7048, DA8001, MM7031, MM7046: sista dag för registrering är söndag 15 september. Registrera dig gärna tidigare för att få KTH-konto i tid. Observera att dessa kurser börjar en vecka tidigare då KTH:s termin börjar 26 augusti.
  • BE7009, som ges på KTH men inte börjar förrän i andra halvan av terminen: sista dag för registrering är söndag 17 november.

På Förberedande kurs i matematik eller Utmanande matematik kan du registrera dig nästan hela höstterminen. För övriga kurser är webbregistrering öppen till och med 22 september om kursen börjar i september, eller 24 november om den börjar i november.

Är du antagen till ett program kan du i normalfallet inte webbregistrera dig, utan ska istället komma på ett upprop. Mer information om detta skickas ut i välkomstbrev.

Mer om webbregistrering och annan information till nya studenter

Omregistrering

Vill du läsa om en kurs i höst som du tidigare varit registrerad på men inte läst klart? Då kan du söka omregistrering på kursen.

Ansök bara om omregistrering om du har för avsikt att läsa kursen i höst. Om du blir omregistrerad men sen inte deltar i kursen och examination, så är det inte säkert att du beviljas omregistrering på kursen igen en annan gång.

Här finns formulär där du kan söka omregistrering

Innan du söker omregistrering, kolla att kursen som ges i höst har samma kurskod som den du varit registrerad på (du kan se detta i Ladok). Om kursen har bytt kurskod ska du vanligen söka den nya versionen av kursen istället, via Antagning.se.

Trevlig sommar önskar Matematiska institutionen!