Till minne: Göran Björck

Göran Björck var anställd vid Matematiska institutionen på Stockholms Universitet (tidigare Stockholms Högskola) i mer än 40 år. Han var amanuens och assistent från 1950 till 1953, biträdande lärare från 1954 till 1961, forskarassistent från 1961 till 1966 och docent och universitetslektor från 1966 till pensioneringen i 1995.

Göran Björk
Göran Björck var anställd vid Matematiska institutionen på Stockholms universitet i mer än 40 år.

Göran (född 1930) tog studenten 1948 och påbörjade studier vid Stockholms Högskola samma år. Fil. kand 1950, fil. mag 1951. Fil. lic. 1955 (enligt det gamla systemet, motsvarar nuvarande Fil. Dr.) på en avhandling med titeln "Distributions of positive mass, which maximise a certain generalized energy integral". Examinator var Otto Frostman.

Efter att Lars Hörmander hade tillträtt sin tjänst som professor vid Stockholms Högskola i januari 1957, påbörjade Göran ett avhandlingsarbete som syftade till att generalisera ett antal av Hörmanders resultat om lösningar till allmänna partiella differentialekvationer. Hörmanders resultat gällde lösningar till en ekvation $P u = f$, där $P$ är en partiell differentialoperator och $u$ och $f$ är (Schwartz) distributioner. Görans uppgift var att i den mån det var möjligt bevisa motsvarande resultat för en klass av generaliserade distributioner som nyligen hade introducerats av Arne Beurling.

Hörmander lämnade Stockholms Universitet 1964 för en tjänst vid Institute for Advanced Study i Princeton. Göran fullföljde sitt projekt självständigt och lade fram sin avhandling för filosofie doktorsgraden (enligt det gamla systemet, motsvarar tysk Habilitation eller svensk Docent) "Linear partial differential operators and generalized distributions"1966. Utnämndes till (oavlönad) docent i matematik och anställdes som universitetslektor i matematik samma år.

Göran var också Visiting professor vid University of California, Riverside USA, under läsåret 1968/69 och 1982. Han var ledamot av styrelsen för SU 1970-81 och hade även Centrala och lokala fackliga uppdrag för SACO/SR. Göran var ordförande i SACO/SR-rådet vid SU från 1975 till 1979. Under tiden 1973 - 1977 var han prefekt vid Matematiska institutionen.

Göran var en mycket skicklig och uppskattad lärare. Han efterlämnar fem barn, tretton barnbarn och tolv barnbarnsbarn.