Artikel med förskolebarns kollektiva matematiska resonemang

En av de seniora forskare som PRIM-gruppen samarbetar med, professor Lovisa Sumpter, har skrivit en artikel med analys av förskolebarns kollektiva matematiska resonemang om fördelning av mängder.

Artikeln har titeln ”När dela lika är olika” och är skriven tillsammans med Maria Hedefalk vid Uppsala universitet. En av nyckelfrågorna inom hållbar utveckling handlar om fördelning av resurser, en fråga som berör värderingar och har flertalet matematiska egenskaper. Denna artikel fokuserar på förskolebarns kollektiva resonemang om fördelning av mängder, när matematiken dominerar resonemanget alternativt ersätts av eller kombineras med hållbara etiska resonemang. Två barn, 4 och 6 år, löste tillsammans sex olika fall. Data analyserades med två ramverk: ett som handlar om kollektiva matematiska resonemang och fokuserar på innehållet i argumenten, och ett som handlar om processen att skapa etiska resonemang. Resultaten visar att enkla situationer löstes främst med matematiska resonemang med transformationen delningsdivison, men där värderingar blev påtagliga tog hållbara etiska resonemang över. Det fanns också en överlappning där matematik användes för att styrka ett etiskt resonemang. Barnen demonstrerade resonemangskompetens och implikationer av detta diskuteras.

Sumpter, L., & Hedefalk, M. (2023). När dela lika är olika. Nordisk barnehageforskning, 20(2), 110–129.

Läs artikeln

När dela lika är olika (196 Kb)