Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Klimatförändringar och lösningar - ett didaktiskt perspektiv

Ska du jobba med klimatförändringar och lösningar på klimatproblem i din undervisning i årskurs 4-9 och gymnasiet? I den här kursen får du ämneskunskaper och didaktiska perspektiv.

Stockholms universitet
Foto: Ingmarie Andersson

Kursen riktar sig till blivande och verksamma lärare och behandlar hur undervisning för elever i årskurs 4–9 och i gymnasieskolan kan adressera klimatförändringar och lösningar på klimatproblem.

Kursen är multidisciplinär och behandlar både natur- och samhällsvetenskapliga perspektiv. De samhällsvetenskapliga perspektiven inkluderar ekonomi, juridik, politik och medier.

Det didaktiska innehållet har fokus på hur elever förstår problematik kring klimatförändringar och samhällsvetenskapliga perspektiv på lösningar på klimatproblem. Vidare fokuserar kursen på hur undervisning kan utformas som ger möjlighet till handling och känsla av hopp.

  • Kursupplägg

    När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.

    Undervisning

    Undervisningen är nätbaserad och består av inspelade föreläsningar och seminarier, fem tillfällen à två timmar. 

    Examination

    Kursen examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen och en individuell muntlig presentation.

    Betygskriterier HVK1GN - gäller från VT 2021 (376 Kb)

    Examinator

    Cecilia Lundholm

     

  • Schema

    Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
  • Kurslitteratur

  • Kursrapporter

  • Möt oss

    Möt våra studenter

    Jag fick blodad tand och vill lära mig ännu mer inom området.

    Charlotte Scherp Nilsson är NO-lärare på den mobila naturskolan Fältlabbet och läste kursen år 2021.

    Charlotte Scherp Nilsson
    Charlotte Scherp Nilsson. Foto: Privat

    Vad fick dig att söka till kursen Klimatförändringar och lösningar - ett didaktiskt perspektiv?

    – Jag ville lära mig mer om klimat och miljöfrågor och det var intressant att få syn på det ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv. Jag önskade fördjupa mina kunskaper för att på så sätt kunna utveckla fortbildningsträffar för lärare inom temat klimat och att skapa vetenskapligt underbyggda klimatteman för de elever som vi möter.

    Vad tycker du har varit mest lärorikt?

    – Att alla föreläsare har varit så bra och jag har fått lära mig så mycket nytt. Mest överraskad blev jag över att miljöpolitik var ett så oerhört intressant ämne. Det var väldigt intressant att få lära mig mer om vilka olika styrmedel det finns för att påverka klimatförändringarna. Att dessutom få insyn i och få kunskap om vilka undervisningsstrategier som är effektiva vad gäller klimatförändringar och lösningar har givit mig blodad tand till att vilja lära mig ännu mer inom det området.

    Jag gick igång på Cecilias föreläsning om hur man undervisar på temat.

    Martin Hyrén är samhällskunskapslärare på Tibble gymnasium och en av de första som gick kursen.

    Martin Hyrén
    Martin Hyrén. Foto: Privat

    Vad fick dig att söka till kursen Klimatförändringar och lösningar - ett didaktiskt perspektiv?

    – Faktum är att jag nog är lite av orsaken till att kursen har kommit till. 2018 påbörjade vi planeringen för en helt ny gymnasieskola med hållbarhet som tema och röd tråd. I den vevan besökte jag Hållbarhetsforum på Stockholms universitet och fick där kontakt med Cecilia Lundholm (nu kursansvarig lärare).

    Cecilias föreläsning om hur man undervisar på temat och Jagers föreläsning om sociala dilemman, kollektiva lösningar och politiska styrmedel var något jag gick igång på och tänkte att alla våra lärare skulle behöva bevittna i samband med starten av vår skola. Så jag frågade helt enkelt om de kunde komma till oss. För att göra en lång historia kort så skapades kursen istället och nu har såväl jag, många av mina kollegor och lärare och lärarstudenter från andra skolor gått den.

    Vad tycker du har varit mest lärorikt?

    – Som jag nämnde ovan var Jagers föreläsning om hur man kan tänka kring sociala dilemman, kollektiva lösningar och politiska styrmedel något som inspirerade mycket och det är nog det jag framförallt har tagit med mig vidare även från kursen.

    Som statsvetare har jag läst Elinor Ostroms Tragedy of the commons så det fanns ju där i bakhuvudet redan innan. Men när man lyfter blicken och börjar se den globala problematiken i det som kallas för storskaliga sociala dilemman förstår man hur svårt det är att lösa samtidigt som man, framförallt mot bakgrund av klimatförändringarna, också ser hur nödvändigt det är. I grunden handlar det ju om rättvisa, miljörättvisa, där de som orsakar problemen genom det sätt de lever inte påverkas direkt av problemen. Och det är just detta som gör det så svårt att reglera genom politiska styrmedel, det är helt enkelt svårt att få acceptans för exempelvis koldioxidskatter när de som drabbas av skatterna inte drabbas av konsekvenserna av koldioxidutsläppen här och nu. Men det finns lösningar och det är väl dessa jag framförallt har tagit med mig från kursen, att det går att lösa och att vi som lärare är en stor del av denna lösning genom att medvetandegöra problemet som sådant och genom att låta våra elever ta steget ut i samhället och berätta om dessa lösningar.

  • Kontakt

    Kursansvarig lärare
    Cecilia Lundholm, cecilia.lundholm@su.se

    Studievägledning
    studievagledning.did@su.se

    Utbildningsadministration
    kursadmin.did@su.se