Stockholms universitet
Go to this page on our english site

Att leda elevers lärande – Kompletterande pedagogisk utbildning

Kursens innehåll underordnas två huvudsakliga teman som båda belyser lärarens förutsättningar att leda elevers lärande i skolan. Det första temat behandlar institutionella förutsättningar och visar hur skolan som institution kan förstås i relation till det omgivande samhället. Synen på lärande, lärarprofession och skola belyses ur ett historiskt och sociologiskt perspektiv och analyseras utifrån nyckelbegrepp såsom klass, genus och etnicitet.

Det andra temat i kursen handlar om förutsättningar som är kopplade till elevers lärande. Detta tema inbegriper en introducerande genomgång av aktuella teorier om hur lärande kan förstås och förklaras där såväl kognitiva som sociala aspekter av lärande beaktas. Sammantaget belyser kursens två teman komplexiteten i lärarens ledarskap där läraren har att hantera både skiftande institutionella ramar, individuella variationer hos elever och elevers olika villkor för deltagande i undervisningen.