Guide för Verksamhetsförlagda fältstudier (VFF)

Verksamhetsförlagda fältstudier (VFF) inom Specialpedagog- och Speciallärarprogrammen.

Skolundervisning
Foto: Unsplash


Verksamhetsförlagda fältstudier genomförs inom specialpedagog- och speciallärarprogrammen som är påbyggnadsutbildningar på avancerad nivå för redan examinerade lärare med minst tre års arbetslivserfarenhet. Utbildningarna är på 90 högskolepoäng (hp).

Studenten genomför sina fältstudier i kurs två i klasser eller grupper inom förskola, grundskola, anpassad grundsärskola, specialskola, anpassad gymnasieskola eller gymnasium, beroende på studentens specialisering.

 

VFF i annan verksamhet än där studenterna tjänstgör

Professionsutbildning inom området specialpedagogik syftar till att ge både professionell och akademisk kompetens.

Målet är att utveckla förmågan att arbeta med barn, unga och vuxna i behov av särskilt stöd och skapa förutsättningar för lärande och god utveckling för alla.

Verksamhetsförlagda uppgifter (VFF-uppgifter) ska gå som en röd tråd genom specialpedagog- och speciallärarprogrammens yrkesspecifika kurser och studenterna förväntas, genom VFF-uppgifterna, få syn på hur specialpedagogiska frågor diskuteras och hanteras i olika verksamheter. Specialpedagogiska institutionens princip är därför att studenterna företrädesvis gör VFF i annan verksamhet än där studenten tjänstgör.

VFF-uppgifterna inom två av speciallärarprogrammets specialiseringar kräver dock särskilda förutsättningar, vilket föranleder andra lösningar, se mer information under:

Specialpedagog - speciallärarprogrammet


VFF är inte VFU

VFF är fältstudier som skiljer sig från VFU på följande sätt:

  • VFF är ingen egen kurs.
  • VFF-uppgifterna handleds och bedöms av lärare på Specialpedagogiska institutionen.
  • Kontaktpersonen behöver inte ha handledarutbildning.
  • Studenten kan inte bli underkänd när hen gör sina uppgifter på förskolan eller skolan.
  • VFF görs under kurs två.
  • VFF motsvarar 2 hp.

 

Uppdraget som VFF-kontaktperson

Varje student ska ha en kontaktperson i samband med genomförandet av VFF-uppgifterna. Kontaktpersonens roll är mestadels av praktisk karaktär:

  • Att utifrån innehållet i studentens VFF-uppgifter hitta nyckelpersoner som möjliggör och underlättar för studenten att genomföra VFF-uppgifterna. 
  • Uppstår svåra situationer med studenter under VFF, där kontaktpersonen eller lärare behöver samtala med någon från Specialpedagogiska institutionen, är det viktigt att kontakta kursansvarig för respektive kurs. 
  • Uppdraget som kontaktperson uppskattas omfatta cirka tre till fyra timmar därutöver kommer lärarnas insatser som varierar beroende på VFF-uppgifternas innehåll.
  • Se: Tidsåtgång och period för verksamheten, VFF-uppgift och kontakt

 

VFF och självständigt arbete/examensarbete

En strävan är att VFF ska gagna både studenten och verksamheten på fältet genom ett ömsesidigt utbyte av kunskaper och erfarenheter. Under programmets sista termin genomför studenten ett självständigt arbete/examensarbete som omfattar 15 hp.

Det självständiga arbetet/examensarbetet ska utveckla studentens vetenskapliga förhållningssätt samtidigt som det ska vara en resurs för skolutveckling i det kommande arbetslivet. Syftet med arbetet är att utveckla ett professionellt och vetenskapligt förhållningssätt inom det yrke som senare ska praktiseras.

Under VFF kan studenten och kontaktpersonen/verksamhetschefen med fördel diskutera de utvecklingsområden som är aktuella på förskolan/skolan som inspiration för studentens val av frågeställning till det självständiga arbetet/examensarbetet.

 

Skolor och förskolor som tar emot studenter för VFF har rätt till ekonomisk ersättning. I de fall en student gör om en VFF-period utgår ersättning på lika villkor som för tidigare genomgången VFF-period. Ersättning utgår oavsett om studenten godkänns vid examinationen eller inte.

VFF motsvarar 2 hp. Ersättningen är 624 kr/hp och student för HT 23 och 646 kr/hp och student från och med VT 24. När studenten läser på halvfart, utbetalas ersättning för 1 hp per termin.

Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen skickar fakturaunderlag per e-post senast 15 maj för vårterminen respektive 15 november för höstterminen. För kommuner i Stockholms län skickas fakturaunderlaget till VFF-samordnaren i kommunen. Till övriga kommuner i landet skickas fakturaunderlaget till verkssamhetens rektor/verksamhetschef.

Kommunen/Verksamheten e-fakturerar Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen senast den 20 juni för vårtermin och den 1 december för hösttermin utifrån fakturaunderlaget.

Om fakturan inte har inkommit till Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen från kommuner eller verksamheter vid ovan nämnda datum utgår ingen ersättning.

 

Det finns tre vägar till VFF-placering för student, alltid med utgångspunkt i studentens folkbokföringsadress. För information om särskilda krav inför placeringen se: 

Specialpedaog och -speciallärarprogrammet

1. Placering i Storstockholm i enlighet med överenskommelse

Det finns en överenskommelse om samverkan mellan Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen och kommuner i Storstockholm. I dag har 13 av länets 26 kommuner skrivit under överenskommelsen. De är Ekerö, Huddinge, Nacka, Nykvarn, Salem, Sigtuna, Stockholm, Södertälje, Tyresö, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker.

Överenskommelsen innebär att VFF-samordnaren i kommunen placerar studenten i en verksamhet beroende på program/specialisering. Utgångspunkten för placering är studentens folkbokföringsadress.

Gången för placering är följande:

  • Specialpedagogiska institutionen skickar listor med studenternas folkbokföringsadress, program och inriktning till VFF-samordnaren i kommunen senast 1 maj inför höstterminen och 1 oktober inför vårterminen.
  • VFF-samordnaren i kommunen kontaktar förskolor/skolor som utser en kontaktperson samt informerar studenten om placering.
  • Studenten tar kontakt med kontaktpersonen på tilldelad förskola/skola.
  • Senast 20 juni inför höstttermin och 1 december inför vårtermin ska placeringarna vara klara. Viktigt är att kommunens VFF-samordnare kommunicerar direkt med studenten om placeringen av någon anledning dröjer.

2. Placering i övriga kommuner i Storstockholm

Övriga kommuner inom Storstockholm är Botkyrka, Danderyd, Haninge, Lidingö, Norrtälje, Nynäshamn, Sollentuna, Solna, Sundbyberg, Upplands Bro, Upplands Väsby och Värmdö.

Är studenten folkbokförd i någon av dessa kommuner kan studenten kontakta kommunens VFF-samordnare och ge sig tillkänna. Tillsammans kommer ni överens om hur placering ska gå till. Om samordnaren inte svarar eller har möjlighet att hjälpa till rekommenderar vi att ni själva söker placering på egen hand.

Senast 8 juni och 1 december ska placeringarna vara klara.

Efter att studenten placerats på en förskola/skola ska studenten lämna kontaktuppgifter till Specialpedagogiska institutionen på förskolans/skolans förskolechef/rektor samt uppgifter om kontaktpersonen på enheten. Detta görs via en digital placeringsblankett som Specialpedagogiska institutionen skickar ut till studentens mejladress som finns registrerad i Ladok.

3. Placering utanför Storstockholm

Studenter som är folkbokförda i en kommun utanför Stockholms län ordnar sin VFF-placering på egen hand och informerar sedan institutionen genom att fylla i uppgifter i en digital placeringsblankett som skickas ut till den mejladress som finns registrerad i Ladok. Uppgifterna som ska fyllas i är bl. a kontaktuppgifter till förskolans/skolans förskolechef/rektor samt uppgifter om kontaktpersonen på enheten.

Senast 8 juni eller 1 december ska placeringarna vara klara.
 

Studentens ansvar

  • Kontakta en kontaktperson.
    När studenten har tilldelats en placering av hemkommunen, eller har hittat en placering på egen hand, ska studenten ta kontakt med verksamhetens kontaktperson för att introducera sig själv. Det blir då möjligt att tillsammans planera in tider och upplägg, för de olika delkursernas VFF-uppgifter, inom ramen för kursen Specialpedagogens/speciallärarens yrkesspecifika kompetenser. Studenten förväntas ta ansvar för kontakten före och under VFF-perioden. 
     
  • Beställa ett registerutdrag
    Studenten ansvarar för att ansöka om ett utdrag ur belastningsregistret som sedan överlämnas till verksamheten. Syftet är att både föräldrar och barn ska känna sig trygga med att alla som rör sig i verksamheten har kontrollerats av skolan. Beställningen görs via Polismyndighetens hemsida och behöver göras i god inför VFF.
     
  • Informera om byte av placering
    Studenten ska stämma av eventuella byten på grund av särskilda omständigheter, med kommunens samordnare och verksamhetens kontaktperson. Om det gäller utanför Storstockholm ska informationen även gå till institutionens VFF-administratör. Om studenten inte meddelar förändringar riskerar den ersättning som utgår till VFF-verksamheten att utebli.
     
  • Meddela studieavbrott
    Avbrott som görs under någon av delkurserna i termin två ska alltid meddelas till programmets utbildningsadministratör, kontaktperson/VFF-samordnare i kommunen samt VFF-administratör.

Etiska riktlinjer och GDPR inom verksamhetsförlagda fältstudier, VFF, vid Specialpedagogiska institutionen

Inom institutionens specialpedagog- och speciallärarprogram genomförs verksamhetsförlagda fältstudier, VFF av dig som student. Verksamhetsförlagda uppgifter ger dig  förutsättningar att utveckla kunskaper, förmågor och färdigheter som krävs för att uppnå professionsutbildningens examensmål. För alla VFF-uppgifter där du som student samlar in data, till exempel genom intervjuer, observationer eller andra datainsamlingsmetoder behöver du bland annat förhålla dig till individskyddskravet, det vill säga informations-, samtyckes-, konfidentialitets- och nyttjandekravet.

Som student behöver du också följa god forskningssed (Vetenskapsrådet, 2017). Det finns också lagstiftning inom området som du behöver förhålla dig till. De två lagar som är aktuella är Personuppgiftslagen GDPR (Dataskyddsförordningen, dir. 2016:15) och Lagen om etikprövning (SFS, 2003:460).  

De ovan nämnda etiska riktlinjerna och GDPR gäller för program- och kursansvariga inom specialpedagog/speciallärarprogrammen på avancerad nivå, handledare/kontaktpersoner som tar emot studenter, samt dig som student som under din utbildning har verksamhetsförlagda uppgifter som du examineras på.

Du som student, såväl som din VFF-handledare/kontaktperson har ett eget ansvar för att de etiska aspekterna avseende VFF-uppgifterna beaktas. Handledaren/kontaktpersonen ska se till att berörda deltagare informeras om att studenter kan komma att delta vid undervisningen och/eller genomföra observationer/uppgifter. 

Det är ytterst viktigt att se till att deltagarens medverkan i VFF-uppgifter är frivilligt och baseras på ett informerat samtycke. Deltagarna ska informeras om syftet med dit arbete och vad en medverkan innebär. Det bör också säkerställas att deltagarna verkligen har förstått informationen. Deltagarna ska känna sig fria att tacka ja eller nej till medverkan samt trygga med att dra sig ur utan att ange skäl för det. Därför är det viktigt att respektera deltagarnas integritet och självbestämmande. Deltagare som är äldre än 15 år ska ges möjlighet att själva få bestämma om sin medverkan och deras uttryckta vilja ska respekteras. Vad gäller deltagare som är under 15 år ska de ges möjlighet att tillsammans med sina vårdnadshavare avgöra om de vill medverka eller ej, det vill säga de ska också lämna ett frivilligt informerat skriftligt samtycke till medverkan i VFF-uppgifter. 

 
 

För dig som är intresserad av den kurslitteratur studenterna läser finns information under respektive länk.

Specialpedagogprogrammet

Speciallärarprogrammet

 

Frågor om VFF

Kontakta institutionens VFF-administratör vid administrativa frågor.

Kontakta delkursansvarig lärare vid frågor om fältstudiernas innehåll och arbetsuppgifter det vill säga studentens uppdrag samt frågor gällande tidpunkt/intervall för genomförandet. Kontaktuppgifter till delkursansvarig: 

Specialpedagog- och speciallärprogrammet

På denna sida