Stadgar för Internationella Meteorologiska Institutet i Stockholm (IMI)

Rektorsbeslut 2018-11-08

Dnr SU FV-1.2.1-3362-18

Stadgar för Internationella Meteorologiska Institutet i Stockholm (IMI)

The International Meteorological Institute in Stockholm

fastställda av rektor 2009-11-15 att gälla tills vidare, reviderade 2018-11-08.

1. Bakgrund

Kung. Maj:t beslutade den 6 maj 1955 om inrättandet av ett internationellt meteorologiskt institut i Stockholm fr.o.m. den 1juli1955 (beslut 1955-05-06, 2125 p. 170). Den 28 december 1956 beslutade Kungl. Maj:t att fastställa stadgar för Internationella Meteorologiska Institutet i Stockholm (IMI) (beslut 1956-12-28, dnr 1327). Efter anhållan från Stockholms universitet (dnr SU 301-2581-08) har regeringen beslutat (beslut 2009-06-25 U2008/6572/UH) att fr.o.m. den 1 januari 2010 upphäva de ovan nämnda besluten. Den 5 november 2009 (dnr SU 301-2581-08) beslutade rektor att fastställa nya stadgar för IMI att gälla fr.o.m. 1 januari 2010.

2. Syfte och mål

IMI har till uppgift att bedriva forskning i meteorologi och därmed sammanhängande ämnen samt att främja internationellt vetenskapligt samarbete inom det meteorologiska området.

3. Huvudman

IMI är placerat under Meteorologiska institutionen vid Naturvetenskapliga fakulteten inom det naturvetenskapliga området.

4. Organisation

IMI leds av en styrelse och en föreståndare. Styrelsen består av en ordförande och fem övriga ledamöter, vilka utses för en period om tre år av rektor vid Stockholms universitet på förslag av prefekten vid Meteorologiska institutionen efter yttrande av Områdesnämnden för naturvetenskap. Ledamot kan omförordnas.

Föreståndaren och en ställföreträdande föreståndare ska vara minst docentkompetenta och utses för en period om tre år av rektor på förslag av prefekten vid Meteorologiska institutionen efter yttrande av Områdesnämnden för naturvetenskap. Föreståndaren och den ställföreträdande föreståndaren kan omförordnas.

5. Styrelsens sammansättning

Styrelsen ska till majoriteten bestå av vetenskapligt kompetenta ledamöter och vara sammansatt enligt följande:
en ordförande;
två ledamöter utsedda på nomineringsförslag från SMHI och Kungl. Vetenskapsakademien;
tre övriga ledamöter.

6. Styrelsens arbetsformer

Styrelsen sammanträder på kallelse av ordföranden, minst två gånger årligen. Styrelsen är beslutför då ordförande samt minst hälften av övriga ledamöter är närvarande, under förutsättning att majoriteten av de närvarande ledamöterna är vetenskapligt kompetenta. Den mening om vilken flertalet ledamöter förenar sig gäller som styrelsens beslut. Vid lika röstetal gäller den mening som ordföranden företräder.

Föreståndaren, ställföreträdande föreståndaren och institutionens prefekt har närvaro- och yttranderätt vid styrelsens sammanträden. Styrelsen får vid behov särskilt kalla personer med närvaro- och yttranderätt.

7. Styrelsens arbetsuppgifter

Styrelsen ska

1. stödja och främja verksamheten vid institutet samt fastlägga riktlinjer för hur arbetet ska organiseras,
  2. besluta i frågor om budget och verksamhetsplanering,
  3. årligen rapportera om institutets verksamhet till Meteorologiska institutionens styrelse,
  4. följa upp IMIs verksamhet

8. Föreståndarens arbetsuppgifter

1. tillse att styrelsens beslut verkställs,
  2. ansvara för den ekonomiska förvaltningen och
  3. leda IMI operativt.

I övrigt gäller överordnade organs delegationsbeslut.

9. Finansiering och resurshantering

Institutet finansieras genom medel från det naturvetenskapliga området vid Stockholms universitet.

I övrigt gäller överordnade organs budgetbeslut.

Institutet ska utgöra en egen redovisningsenhet inom Meteorologiska institutionen.

Attest- och utanordningsregler samt övriga ekonomiska föreskrifter vid Stockholms universitet ska tillämpas vid institutet.

10. Utbildning/undervisning

Lärare är anställda vid institutionen och institutionen ansvarar för den utbildning som bedrivs inom ramen för institutets verksamhet. Doktorander kan inte antas vid institutet.

11. Utvärdering och omprövning

Institutets verksamhet ska systematiskt utvärderas samt omprövas av Områdesnämnden för naturvetenskap minst vart sjätte år. Områdesnämnden beslutar om formerna för utvärderingen.

12. Avveckling

Om institut inte längre fyller sitt syfte ska det avvecklas. Rektor beslutar om avveckling efter begäran av Områdesnämnden för naturvetenskap .

13. Ändring av stadgar

Beslut om ändring av stadgarna fattas av rektor efter hörande av Områdesnämnden för naturvetenskap. Ändring av stadgarna kan föreslås av styrelsen för IMI, prefekten vid Meteorologiska institutionen, eller Områdesnämnden för naturvetenskap.

On this page