När: Onsdag 10 oktober, kl 13.15.15.00
Var: CeHums konferensrum 123, nedre plan i Paviljongen, Södra huset, mellan Hus C och D.

Estetiska och kulturella uttryckformer trivialiseras ofta i slöjdundervisning till personligt tyckande och kunnandet lämnas ofta oproblematiserat. Många slöjdlärare säger sig vara osäkra på hur man ska hantera estetiska aspekter som färg, form, komposition, yta, struktur och mönster och kanske råder det än större osäkerhet kring innebörden av kulturella uttryck i slöjdföremål.

Att kunna tillverka symboliska uttryck i slöjdföremål är ett exempel på ett ämnesspecifikt kunnande i slöjd. Under 2010-2011 genomfördes en learning study i slöjdens årskurs 5 i syfte att utveckla innebörden av detta lärandeobjekt samt utveckla kritiska aspekter som är en nödvändig förutsättning för elevernas lärande. Artikeln bygger på empiri från den tredje cykeln i studien och framförallt från testuppgiften: ”tillverka en nyckelring med ett samiskt uttryck”. Jag önskar få diskutera beskrivningen av empiri, variationsteori/analysmetod och framställningen av de kritiska aspekterna.

Text sänds ut en vecka innan seminariet.

Kommentator: prof. emeritus Sven G. Hartman

För information om seminariet och textdistribution, kontakta Maria Olson, maria.olson@cehum.su.se