När: Onsdag 7 november, kl 13.15-15.00
Var: CeHums konferensrum 123, nedre plan i Paviljongen, Södra huset, mellan Hus C och D.

Karin Gunnarsson, doktorand vid CeHum, lägger fram ett första utkast till analyskapitel i sin avhandling. Studien tar sin utgångspunkt i två parallella tendenser som uppmärksammats inom svensk utbildning under de senaste decennierna. För det första ökningen av barn och ungas psykiska ohälsa, framförallt bland flickor, och för det andra skolans hälsofostrande roll delvis formulerad som en del av skolans värdegrund och den så kallade Livskunskapspraktiken. Analysen riktas mot två olika uttryck eller händelser inom detta fält, dels auktoritativa texter i form av styr- och policydokument och dels ett manual-styrt program kallat DISA som används i skolor för att förebygga ohälsa. Teoretiskt befinner sig arbetet inom post-konstruktionism. Ingången till detta fält sker genom en läsning av Foucault med inspiration av de feministiska filosoferna Haraway och Barad.

Text sänds ut en vecka innan seminariet.

Kommentator: Fil Dr. Ulrika von Schantz

För information om seminariet och textdistribution, kontakta Maria Olson, maria.olson@cehum.su.se