När: Onsdag 5 december kl 13.15-15.00
Var: CeHums konferensrum 123, nedre plan i Paviljongen, Södra huset, mellan Hus C och D.

Forskningsobjektet i föreliggande Learning study är förmågan till historiskt resonerande (historical reasoning), och mer specifikt de delar av förmågan som innebär att kunna ställa historiska frågor och använda historiska källor. Förmågan att ställa historiska frågor utgör det indirekta lärandeobjektet, och det direkta lärandeobjektet kommer att definieras inom ramen för temat inkludering och exkludering i Sveriges demokratiseringsprocess. Lärandeobjektet innebär att eleverna lär sig formulera relevanta och fruktbara frågor till historiska källor i en historisk kontext.

Diskutant: Per-Arne Karlsson.

För information om seminariet och textdistribution, kontakta Maria Olson, maria.olson@cehum.su.se