Kristina Lanå lägger fram texten:

En etnografisk studie om elevers makt i undervisningen – kön och etnicitet

Mitt forskningsintresse rör frågor som handlar om makt. Min avhandling (in progress) handlar om på vilket sätt elever påverkar undervisningen. Den bygger på en etnografisk studie med fältstudier (klassrumsobservationer och intervjuer) i samhällskunskap respektive svenska i två gymnasieklasser under ett läsår. Jag undersöker vad eleverna påverkar i undervisningens form och innehåll, men framför allt hur det görs, och dess verkningar. Det är maktprocesserna som intresserar mig. Det betyder att begreppet makt utgår från en förståelse av makt som relationer och processer (Foucault, 1978). Fokus för studien är de sociala praktikerna där elevers och lärares tal och handlingar har en central funktion för deras positioneringar i undervisningen. Då jag har ett särskilt intresse för maktrelationer i klassrumsinteraktionen utgår analysen av elevernas makt i undervisningen utifrån kön och etnicitet (Walkerdine, 1990).

Till seminariet lägger jag fram kapitel 8 som specifikt handlar om Nv-klassens makt i undervisningens form och innehåll på elevernas initiativ. När eleverna påverkar och vill förändra undervisningens form och innehåll gör de detta genom positioneringar och maktstrategier. Vad jag främst visar på i kapitlet är på vilket sätt maktrelationerna sätts i spel vid elevernas påverkan av klassrumsinteraktionen och undervisningen, särskilt som det inte finns något formaliserat system för eleverna att föra fram sina åsikter.

Läsare är Maria Olson.

För information och textdistribution kontakta Kristina Lanå (kristina.lana@cehum.su.se)