Avhandlingens preliminär titel är: Med önskan om kontroll: produktion av hälsa inom skolors hälsofrämjande arbete

Avhandlingen tar sin utgångspunkt i två sammanvävda tendenser, ökningen av psykisk ohälsa bland unga och skolors uppdrag att främja hälsa. Forskningsfrågorna är hur hälsa produceras som olika figurationer i skolors hälsofrämjande arbete och vilka effekter som dessa figurationer producerar. Figurationer förstås här som samtidigt stabila och temporära figurer eller uttryck. De sätter fokus på göranden som formar hälsa till olika formationer eller fraktioner, språkligt och diskursivt men också materiellt och affektivt i relation till ett post-konstruktionistiskt perspektiv.

Teoretiskt och metodologiskt är avhandlingen således situerad inom post-konstruktionism. I relation till teorier och begrepp från Michel Foucault, Donna Haraway, Karen Barad, Bruno Latour, John Law och Ann-Marie Mol formas en analytisk apparatur som skapar specifika möjligheter att producera kunskap om hälsa och skolors hälsofrämjande arbete. Studien bygger på en ansats att veckla ut och nysta i den röra av trådar som i och genom dess sammankopplingar formar figurationer av hälsa. Detta sker med en form av etnografiskt tillvägagångsätt. Det innebär att figurationer av hälsa spåras i och genom två praktiker, dels policy; skol- och hälsopolitiska texter, dels ett manualbaserat program kallat DISA (Depression in Swedish adolescens). Spårningen följer fyra figurationer av hälsa; hälsa som plats, hälsa som kompetens, hälsa som känslor, och hälsa som könad kropp. I och genom dessa figurationer återkommer komponenter av kontroll sammankopplat med brister och osäkerhet. Samtidigt spåras hur materiella, diskursiva och affektiva aktörer formar händelser som inte går att förutse, bestämma eller kontrollera. Avslutningsvis formas en figuration av hälsa som omsorg med en utvidgad teoretisk diskussion om vad den skulle kunna innebära, dels sammankopplat med skolors hälsofrämjande arbete, dels sammankopplat med en forskningspraktik.

Läsare är Docent Malou Juelskjær, DPU, Köpenhamn.

Handledare: Geir Skeie (Cehum), Hillevi Lenz Taguchi (Buv), Maria Olson (Cehum)

Meddela Karin Gunnarsson om du vill delta i seminariet samt om du önskar text:
karin.gunnarsson@cehum.su.se

Välkommen!