Avhandlingens övergripande syfte är att undersöka och ge ett bidrag till utvecklingen av ett ämnesdidaktiskt språk kopplat till ämnet teater på gymnasienivå. Detta sker tillsammans med teaterlärarlag utifrån forskningsansatsen learning study, med metoderna stimulated recall (som utvecklats till Action-(re)call), fenomenografisk analys, samt interaktionsanalys. Genom metoden formuleras ett kunnande inom teater som till vissa delar kan beskrivas som tyst. Teorier om tyst kunskap och kunnande används vid analysen data som i huvudsak består av filmade klassrumssituationer.

Handledare: Professor Ingrid Carlgren och docent Eva Österlind

Diskutant: Karin Helander, professor i teatervetenskap på institutionen för musik- och teatervetenskap och föreståndare för Centrum för barnkulturforskning på Stockholms universitet.