Maria Wassrin lägger fram texten:

'Beyond dominant music paradigm in Swedish preschool'

På seminariet kommer jag att presentera ett stycke ‘work in progress’. Detta består av ett utkast till en artikel, i vilken jag har för avsikt att fortsätta mitt undersökande av en musikverksamhet i en svensk förskola, vilket jag började arbeta med i min licentiatuppsats (Wassrin, 2013). Det specifika intresset för just denna förskola är att musikpedagogerna där arbetar med att organisera musikverksamheten på ett sådant sätt att barnen (1-3 år gamla) ska kunna vara delaktiga. Pedagogerna strävar också efter att utveckla experimentella och utforskande arbetssätt i musikverksamheten. Det empiriska materialet består av en gruppintervju med fyra musikpedagoger som arbetar eller har arbetat på förskolan. Syftet med artikeln (som utgör en del av min kommande avhandling), är att beskriva viktiga iakttagelser som pedagogerna gjort i detta utvecklingsarbete, samt undersöka hur dessa kan förstås utifrån teorier om musik, barn och förskola.

För information och textdistribution kontakta Maria Wassrin (maria.wassrin@cehum.su.se)