Torben Freytag genomför sitt 10% seminarium med texten:

Det poetiska glappet – estetik genom läsning, läsning genom estetik

Utgångspunkten för denna studie är att förståelse och tolkningsutrymmen inte nödvändigtvis endast skapas genom att elever skriver eller samtalar om skönlitteratur som de läser i skolan. Jag menar att estetiska uttryck som bild, drama och musik kan genom att eleverna får bearbeta och gestalta texter, bidra till en ökad förståelse och en fördjupad tolkning. Syftet med studien är att utforska och jämföra potentialen i olika estetiska lärprocesser i mötet mellan estetiska uttrycksformer och litterära texter, främst ur ett elevperspektiv, men också hur lärarna upplever elevernas lärande.

I min text presenterar jag, med utgångspunkt från en nyligen genomförd förstudie, den interventionstudie som jag tänker genomföra med elever på högstadiet i vår.

Läsare är Inger Eriksson

För information och textdistribution kontakta Torben Freytag (torben.freytag@cehum.su.se).